Exploring the barriers to digital transformation for companies in Turkey
Künye
Klein, M. (2022). Exploring the barriers to digital transformation for companies in Turkey. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 10 (135), 10-25.Özet
Digital transformation of companies is not only the use of new digital technologies
and the digitalization of business processes, it includes also the creation of new
digital business models and the establishment of a digital corporate culture and
organization. Because of this high level of complexity, the transformation process
does not always go smoothly for companies. This study aims to determine what
limits Turkish companies in their digital transformation journey and to identify
some key barriers in the hope of guiding Turkish companies for a better experience
in digital transformation projects. General barriers to digital transformation were
determined from literature analysis and then verified and expanded with the expert
interview method. Seven experts from a Turkish tehnology consulting company
were interviewed and as a result, the main barrier to digital transformation was
identified as “lack of financial resources” followed by the barriers “lack of time”,
“lack of a clear vision/strategy” and “missing process knowledge”. Şirketlerin dijital dönüşümü yeni dijital teknolojilerin kullanılması ve iş
süreçlerinin dijitalleştirilmesinden daha fazlası olup, yeni dijital iş modellerinin
oluşturulmasını ve dijital bir kurumsal kültür ve organizasyonun oluşturulmasını
içermektedir. Bu yüksek düzeydeki karmaşıklık nedeniyle dönüşüm süreci şirketler
için her zaman sorunsuz ilerlememektedir. Bu çalışma, Türk şirketlerini dijital
dönüşüm yolculuklarında nelerin sınırlandığını belirlemeyi ve Türk şirketlerine
dijital dönüşüm projelerinde daha iyi bir deneyim için rehberlik etme umudu ile
bazı temel engelleri belirlemeyi amaçlamaktadır. Dijital dönüşümün önündeki
genel engeller literatür analizinden belirlenmiş ardından uzman görüşme yöntemi
ile sorgulanarak doğrulanmış ve genişletilmişlrdir. Türkiye’de aktif çalışan bir
teknoloji danışmanlık şirketinden yedi uzmanla görüşülmüş ve sonuç olarak dijital
dönüşüm önündeki ana engel “finansal kaynak eksikliği” olarak ortaya çıkmıştır.
Bunu takip eden engeller ise şu şekilde belirlenmiştir: “zaman eksikliği”, “net
vizyon/strateji eksikliği” ve “eksik süreç bilgisi”.