İşletmelerde dijital dönüşüm ve etmenleri
Künye
Klein, M. (2020).İşletmelerde dijital dönüşüm ve etmenleri. Journal of Business in The Digital Age, 3(1), 24-35.Özet
In recent years, the digitalization starting with digitizing anolog data proceeding
with digitalization of business processes is being replaced by digital
transformation. In addition to business models getting value with personalized
products, ecosystem partnerships formed by many different companies become
widespread and increase the competition in the market. Digital transformation
influence and transform the whole operation, organization and even the
company culture of businesses. Digital transformation as a disruptive and
complex process needs an integrative digital transformation strategy
comprising all fields of businesses undergoing the transformation. The aim of
this study is to determine those fields of businesses concerned with digital
transformation and the drivers of business digital transformation by literature
review and to develop a conceptual model displaying the cause and effect
relationship among them, in order to support businesses by determining digital
transformation scenarios and by developing suitable digital transformation
strategies. İşletmelerde analog verilerin sayısallaştırılmasıyla başlayan ve süreçlerin
dijitalleşmesiyle devam eden dijitalleşme süreci, yerini son yıllarda dijital
dönüşüm sürecine bırakmıştır. Kişiselleştirilmiş ürün sunmaya dayanan iş
modellerinin yanında farklı işletmelerin dijital ortaklığıyla oluşan ekosistemler
yaygınlaşmakta ve pazardaki rekabeti artırmaktadır. Dijital dönüşüm,
işletmenin tüm işleyişini, organizasyon yapısını ve hatta şirket kültürünü bile
etkilemekte ve dönüştürmektedir. Yıkıcı ve karmaşık bir süreç olan dijital
dönüşüm, işletmenin dönüşüm geçirecek tüm alanlarını kapsayan, bütünleyici
genel bir dijital dönüşüm stratejisine ihtiyaç duyar. Bu çalışmanın amacı kaynak
araştırması ile işletmelerde dijital dönüşüm yaşanacak alanları ve dönüşümü
tetikleyen etmenleri belirlemek ve etmenler ve alanlar arasındaki neden-sonuç
ilişkisini gösteren kavramsal bir model geliştirerek işletmelerin dijital dönüşüm
senaryoları belirlemesini ve bunlara uygun stratejiler geliştirmesini
desteklemektir.
Kaynak
Journal of Business in The Digital AgeCilt
3Sayı
1Koleksiyonlar
İlgili Öğeler
Başlık, yazar, küratör ve konuya göre gösterilen ilgili öğeler.
-
A study on digital leadership scale (DLS) development
Since digital leadership has become a critical success factor for securing sustainability in companies, it is of great importance to define scalable characteristics of it. In literature, an adequate measuring instrument is ... -
Impacts of digitalization in industry on environmental sustainability
Bayrak Meydanoğlu, Ela Sibel; Hurmacı, Ömer (PressAcademia Procedia, 2023)The increasing awareness of environmental pollution both in society and in the business world has caused environmental sustainability to be at the top of the agenda of businesses as an important issue. What kind of effects ... -
Gençler İçin 21. yüzyıl becerileri ve dijitalleşen dünyanın gereklilikleri: Yeni okuryazarlıklar
Posos Devrani, Ayşe Elif (Gençlik Araştırma Dergisi, 2021)Değişen dünyada toplumların geleceği konumundaki gençlerin ihtiyaç duydukları yetkinlikler, farklı disiplinlerin alan yazınlarında sıklıkla 21. yüzyıl yetkinlikleri başlığı ile karşımıza çıkar. Bu yetkinlik setlerine ...