Türk tüketicisinin OR kod kullanımı üzerine keşfedici bir araştırma
Citation
Bayrak Meydanoğlu, Ela S., Klein, M. (2015). Türk tüketicisinin OR kod kullanımı üzerine keşfedici bir araştırma. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 3 (19), 40-55.Abstract
Mobil teknolojinin ve mobil cihazların son yıllardaki hızlı gelişimi ve
yaygınlaşması işletmelerin özellikle pazarlama faaliyetlerinde mobil teknolojilere
önem vermelerine ve mobil pazarlama kavramının doğmasına sebep olmuştur.
Mobil pazarlama çerçevesinde kullanılan yeni bir teknoloji de QR kod
teknolojisidir. Bu çalışma, bir anket çalışması sonuçları temelinde söz konusu
teknolojinin Türk tüketiciler tarafından ne kadar bilindiği, hangi tip tüketicinin bu
teknolojiyi kullandığını ve bu teknolojinin kullanılma nedenlerini ortaya koymayı
amaçlar. Bu bağlamda bir anket çalışması ile QR kod kullanan Türk tüketicileri
cinsiyet, yaş, eğitim, gelir ve kod kullanma nedenleri açısından analiz edilmiştir.
Anket sonuçları QR kod gören ve tarayan tüketicilerin oranının %50’nin üzerinde
olduğunu göstermiştir. Kodları tarayanlar genelde eğitimli, genç nüfustur. Aradaki
fark büyük olmasa da bayanlara kıyasla erkeklerin kodları tarama olasılığı daha
fazladır. Gelirin ise kod kullanımında önemli bir etkisi yoktur. Tüketicilerin QR
kodları taramalarının farklı sebepleri olabilir. Merak, bilgi almak, bir indirim
kuponu ya da ücretsiz bir hediyeden yararlanmak, doğrudan bilgi indirmek ve bir
şey satın almak bu çalışmada QR kod tarama sebebi olarak dikkate alınmıştır.
Anket sonuçları kodların ağırlıklı olarak merak sebebi ya da bilgi almak amacı ile
kullanıldığını göstermiştir. Rapid development and widespread usage of mobile technology and mobile
devices in recent years have led companies to care about the usage of mobile
technologies especially in marketing activities and the coming out of the term
“mobile marketing”. One of the newest technologies that is used within mobile
marketing is the QR code technology. This study aims to reveal how well this
technology is known by Turkish consumers, which type of consumer use this
technology and what are the reasons of using this technology based on the results
of a survey. In this context, via a survey Turkish consumers who used QR code are
analyzed in terms of gender, age, education, income and their reasons of using
codes. The results of the survey revealed that consumers who saw and scanned QR
codes are over 50%. QR code scanners are generally cultivated young population.
Compared to female consumers male consumers are more likely to scan QR codes
although the difference in proportion is not high. Income does not have an
important affect on the QR code usage. Consumers may have different reasons to
scan QR codes. Curiosity, getting information, taking advantage of a discount
coupon or free gift, direct downloads and buying something are the reasons that are
considered in this study as the reasons of QR code scanning. The results of the
survey revealed that QR codes are predominantly used due to curiosity or to get
information.