Balkanlarda Almanya ve Türkiye ihracat ve yatırımlar
Künye
Nuroğlu, Elif ve Nuroğlu, Hüseyin Hayri (2016). Balkanlarda Almanya ve Türkiye ihracat ve yatrımlar, (1-65). İstanbul: Seta Yayınları.Özet
Dünya mal ve hizmet ihracatında şampiyonluğa oynayan Almanya’nın kendisinden çok daha düşük bir ihracat hacmine sahip Türkiye ile bazı bölgelerde ticari
çıkar çatışması yaşamakta olduğu savından hareket eden bu çalışma, Türkiye ve
Almanya’nın Balkan ülkeleri ile olan ihracat hacimleri ve ihracata konu olan mal
kalemlerini kıyaslayarak, iki ülke arasındaki ticari rekabeti mercek altına almakta
ve bu iki ülkenin birbirleri için Balkanlar bölgesinde tamamlayıcı bir rolde mi
yoksa rakip mi olduklarını analiz etmektedir. Bu raporda Türkiye ve Almanya’nın
Bulgaristan, Sırbistan, Bosna-Hersek, Arnavutluk, Makedonya, Kosova, Hırvatistan, Romanya, Karadağ ve Yunanistan’a 2008-2015 yılları boyunca gerçekleştirdikleri ihracat hacimleri ve ihraç kalemleri incelenecek ayrıca söz konusu ülkelerdeki Türk ve Alman yatırımlarının miktarları kıyaslanacaktır.
Türkiye genel olarak AB ülkeleri, özelde de Almanya’nın etki alanına girmiş
olan Balkan piyasalarına nüfuz etme mücadelesine oldukça geç başlamıştır. Bu
da bölge ülkelerindeki yatırım fırsatları ve yerel pazarların büyük bir kısmının
çoğunlukla paylaşıldığı anlamına gelmektedir. Bu sebeple Türkiye ile Almanya
arasında Balkanlarda halihazırda ciddi seviyede bir rekabet olduğu söylenemez.
Ancak bazı alanlardaki ihracat eğrileri inceleme periyodunda gösterdikleri ivmeyle devam ederse iki ülke sektörlerinin ilerleyen yıllarda bazı pazarlarda ciddi
rakip olma potansiyeli mevcuttur.