Otonom gemilerde gemi adamları ve özellikle kaptan
Künye
Akhan, Mustafa M. (2024). Otonom gemilerde gemi adamları ve özellikle kaptan. Türk-Alman Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Özel Hukuk Anabilim Dalı Programı.Özet
Günümüzde insansız araç teknolojileri hızla gelişmektedir. Bu gelişmeler
doğrultusunda hem devlet hem özel sektör teşebbüsleriyle otonom gemi inşa projeleri
gündeme gelmekte, sefere çıkan insansız gemi haberleri medyada yer almaya
başlamaktadır. Otonom gemiler, sektörün birçok ihtiyacını tatmin etmesiyle birlikte bu
gemilere dair hukuk düzenlerinde yer alan spesifik bir düzenleme bulunmamaktadır. Bu
da otonom gemilerin halihazırda mevcut hukuk kurallarıyla değerlendirilmesini gerekli
kılmaktadır. Bunun neticesinde ise birçok hukuki sorunla yüz yüze gelinmektedir. Deniz
seferinin ana aktörleri kaptan ve gemi adamlarıdır. Hukuk sistemlerinde, bahsedilen
kişilerin hukuki vasfı ve fiillerinden kaynaklanan sorumluluk detaylı bir şekilde
düzenlenmiştir. Fakat tam otonom gemilerde yapay zekâ, bazı otonom gemilerde ise
kıyı kontrol merkezi gemi mürettebatının yerini almaktadır. Bununla birlikte, yapay
zekâ ve kıyı kontrol merkezinin hukuki statüsü, uygulanacak hükümler ve bunların
fiillerinden kaynaklanan sorumluluğun tespiti ve benzeri birçok sorun gündeme
gelmektedir. Biz bu çalışmamızda ilk bölümde otonom gemileri teknik verilerle birlikte
açıkladık ve bazı otonom gemi projelerine yer verdik. Otonom gemilerin avantajları ve
dezavantajlarına değinerek tercih edilebilirliğini tartıştık. İkinci bölümde ise hem ulusal
hem de uluslararası mevzuat kapsamında yer alan gemi tanımlarının otonom gemileri de
kapsayacak nitelikte olup olmadığını tespit ettik. Üçüncü bölümde ise gemi adamlarının
ve kaptanın yerini alması beklenen yapay zekâ ve kıyı kontrol merkezi personel ve
operatörünün hukuki statüsünü yürürlükte olan ulusal ve uluslararası düzenlemeler
kapsamında belirlemeye çalıştık. Ardından yürürlükteki mevzuatta kaptana ve gemi
adamlarına ilişkin yer alan hükümlerin operatöre tatbiki halinde ortaya çıkacak neticeleri tartıştık ve sonuç bölümünde tespit edilen sorunlara dair yapılması gerekenleri
belirttik. Recently technology of autonomous vehicles is developed by leaps. In the
direction of these developments, projects of autonomous ship buildings as enterprises of
both governments and private sector are located at the top of the agenda, news of the
cruising unmanned ships have widespread media coverage. Although autonomous ships
fulfill several needs of the maritime sector, There aren’t specific regulations related to
these ships in legal regimes. Therefore autonomous ships have to be evaluated in scope
of current provisions of law. Thus, numerous legal issues emerge. Main actors of
navigation are master and seafearers. In juridicial regimes, legal statuses of mentioned
individuals are regulated elaborately. Nevertheless, artificial intelligence in fully
autonomous ships, shore control center for semi-autonomous ships(remotely operated
ships) subrogates the position of seafeares. In conclusion, various challanges related to
the legal status of artificial inteligence and shore control center and determination of the
liability arising from actions of these figures and similar cases ensues. In this study, in
the first part, autonomous ships are introduced with technical data and some of the
autonomous ship projects are mentioned. Advantages and disadvantages of autonomous
ships are explained and preferability of it is discussed. In the second part, in scop of
national and international legislation, definitions of ships detected and stated that if
these definitions include autonomous ships as well. In the third part, legal status of
artifical intelligence and personnel and operator of shore control centre who estimated
to replace seafarers and master are indicated according to national and international law
in force. Furthermore, results when current provisions related to seafarers and master
applied to operator are discussed and in the conclusion, required actions for stated
challanges are specified.
Koleksiyonlar
- Tez Koleksiyonu [27]