Ahkam-ı şahsiye komisyonunca aile hukukunda daire yapılan çalışmalar
Künye
Karaismailoğlu, E. (2023). Ahkam-ı şahsiye komisyonunca aile hukukunda daire yapılan çalışmalar. Adalet Dergisi, 71, 527-564.Özet
Bu çalışma, Türkiye’de aile hukukunun
şekillendirilme sürecini anlamak için önemli
bir döneme ışık tutmakta ve Cumhuriyet’in
ilk yıllarında, Türk Kanun-ı Medenisinin
yürürlüğe girmesinden önce faaliyet gösteren
Ahkâm-ı Şahsiye Komisyonu’nun
çalışmalarını incelemektedir. 1916 yılında
Mecelle-i Ahkâm-ı Adliye’nin iyileştirilmesi
ve eksikliklerinin tamamlanması için
komisyonlar kuruldu. Bu komisyonlardan
Hukuk-ı Aile Komisyonu’nun meydana
getirdiği Hukuk-ı Aile Kararnamesi 1917
yılında yürürlüğe girdi ve tepkiler neticesinde
1919 yılında yürürlükten kaldırıldı. 1923
yılında kurulan Ahkâm-ı Şahsiye Komisyonu,
selefi olan Hukuk-ı Aile Komisyonu’nun
çalışmalarını tevârüs ederek ahkâm-ı şahsiye
ile ilgili esasların tedvini için çalışmalara
başladı. Bu sırada Hukuk-ı Aile
Kararnamesi’nin yeniden yürürlüğe
konulması düşünüldü ve Kararname’nin
neredeyse aynısı olan aile kanunu tasarısı,
1923 yılında Meclis’e sunuldu. Adliye ve
Şer‘iye encümenlerinin tashihlerde
bulunduğu tasarı, dönemin Adliye Vekili
Mustafa Necati Bey tarafından geri çekildi.
1924 yılında başkan ve üyeleri değiştirildikten
sonra Ahkâm-ı Şahsiye Komisyonu, aile
kanunu ve bir de nafaka kanunu tasarısı
hazırladı. Ne var ki, aile kanunu tasarısı
sonraki Adliye Vekili Mahmud Esad Bey’in
sert eleştirilerine uğradı ve iki tasarı da
kanunlaşamadı. 1923-1926 yılları arasında
dikkate değer bir mesai harcayan Ahkâm-ı
Şahsiye Komisyonu’nun hazırladığı aile
kanunu tasarısı, Cumhuriyet’in kurucu
kadrosu tarafından beklenen özelliklere sahip
değildi. Tasarıların reddedilmesi ve o dönemde resepsiyon yoluyla bir medeni
kanun alma fikrinin güç kazanması üzerine,
İsviçre Medeni Kanunu’nun tercümesine
dayanan Türk Kanun-ı Medenisi, 17 Şubat
1926’da Meclis’te kabul edildi. Bunun üzerine
Ahkâm-ı Şahsiye Komisyonu’nun görevine
son verildi.
Anahtar Kelimeler: Aile Hukuku, Ahkâm-ı
Şahsiye Komisyonu, Aile Hukuku Tasarıları,
Resepsiyon, İsviçre Medeni Kanunu. This study sheds light on an
important period for understanding the
shaping process of family law in Türkiye and
analyzes the work of the Aḥkām-ı Shakhṣiyye
Komisyonu (the Commission on Personal
Status Law), which was active in the early
years of the Turkish Republic, before the
enactment of the Turkish Civil Code.
In 1916, commissions were established to
improve the Mejelle-i Aḥkām-ı ‘Adliyye (the
Ottoman Civil Code) and to complete its
deficiencies. The Ḥuqūq-ı ‘Āile Qarārnāmesi
(the Decree on Family Law), which was
prepared by the Ḥuqūq-ı ‘Āile Komisyonu (the
Commission on Family Law), entered into
force in 1917 and was repealed in 1919 as a
result of the reactions. Established in 1923, the
Aḥkām-ı Shakhṣiyye Komisyonu, which
inherited the work of its predecessor, the
Ḥuqūq-ı ‘Āile Komisyonu, started to work on
the drafting of the principles related to
personal status. In the meantime, it was
considered that the Ḥuqūq-ı ‘Āile Qarārnāmesi
should be re-enacted and the draft family
law, which was identical to the Qarārnāme, was
submitted to the Turkish Parliament in 1923.
The draft, which was amended by the Justice
and Sharia Committees, was withdrawn by
Mustafa Necati, the Minister of Justice. In
1924, after its chairman and members were
replaced, the Aḥkām-ı Shakhṣiyye Komisyonu
prepared a draft family law and a draft
alimony law. However, the draft family law
was harshly criticized by Mahmud Esad, the
next Minister of Justice, and both drafts failed
to become law.
The family law draft prepared by the Aḥkām-ı
Shakhṣiyye Komisyonu, which spent a considerable effort between 1923 and 1926,
did not have the features expected by the
founding cadres of the Turkish Republic. As
the drafts were rejected and the idea of
adopting a civil code through reception
gained strength at the time, the Turkish Civil
Code, based on a translation of the Swiss Civil
Code, was accepted by the Turkish
Parliament on February 17, 1926. Following
this, the duties of the Aḥkām-ı Shakhṣiyye
Komisyonu were terminated.