dc.contributor.author | Oyal, Ahmet Batuhan | |
dc.date.accessioned | 2023-08-16T07:43:41Z | |
dc.date.available | 2023-08-16T07:43:41Z | |
dc.date.issued | 2023 | en_US |
dc.identifier.citation | Oyal, Ahmet Batuhan. Taşıma senedi ile yük senedine ilişkin Türk ticaret kanunu hükümlerinin Alman ticaret kanunu hükümleriyle karşılaştırmalı olarak değerlendirilmesi. Türk-Alman Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi, 5 (1), 117-186. | en_US |
dc.identifier.isbn | 2687-3923 | |
dc.identifier.uri | https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/3251767 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/20.500.12846/728 | |
dc.description.abstract | 6102 sayılı Türk Ticaret Kanunu’nda taşıma senedi, mülgâ 6762 sayılı Türk Ticaret Kanunu’ndan farklı olarak mehaz Alman Ticaret Kanunu hükümlerine paralel olarak bir ispat senedi olarak düzenlenmiştir. Bununla birlikte Alman Ticaret Kanunu’nun 443. ilâ 448. maddelerinde düzenlenmiş olan yük senedi
(Ladeschein), Türk Ticaret Kanunu’na alınmamıştır. Alman Ticaret Kanunu’nda yük senedi, taşıma senedinden farklı olarak, hamiline taşıyıcı tarafından taşınan eşyanın teslim edilmesini talep etme hakkı veren ve nama, emre veya hamiline yazılı şekilde düzenlenmesi mümkün olan bir kıymetli evraktır. Türk Ticaret Kanunu’nun 859. maddesinde düzenlenmiş olan yük senedi, mehaz Alman Ticaret Kanunu’ndaki yük senediyle aynı kavramı ifade etmez. Türk karayoluyla eşya taşıma hukukunda eşyayı temsil eden bir kıymetli evrakın kanunen düzenlenmiş olmaması, karayoluyla yapılan eşya taşımalarına ilişkin düzenlemelerin mehazı niteliğinde olan Alman Ticaret Kanunu’ndan Türk Ticaret Kanunu’na alınmış olan bazı düzenlemeler bakımından sorun yaratmaktadır. Ayrıca karayoluyla yapılan taşımalar daha kısa sürede tamamlandığından tarihsel olarak eşya taşıma hâlindeyken, eşya üzerinde tasarrufta bulunulmasına ihtiyaç duyulmamıştır. Ancak değişik türde araçlarla yapılan taşımalara da Türk Ticaret
Kanunu’nun eşya taşınmasına ilişkin hükümlerinin uygulanması, ayrıca küreselleşen ticaret hayatında emtia fiyatlarının günlük ve hatta saatlik olarak değişmesi nedeniyle, taşıma süresinden bağımsız olarak eşya taşıma hâlindeyken de eşya üzerinde tasarrufta bulunmasını mümkün kılacak ve eşyayı temsil
eden kıymetli evrak niteliğini haiz bir taşıma belgesine olan ihtiyaç artmaktadır. Bu çalışmada, Türk Ticaret Kanunu’nun taşıma senedine ve yük senedine ilişkin hükümleri bu doğrultuda mehaz Alman Ticaret Kanunu’nu hükümleriyle karşılaştırmalı olarak incelenecektir. | en_US |
dc.description.abstract | Unlike the repealed Turkish Commercial Code no. 6762, the waybill is contemplated in Turkish Commercial Code no. 6102 as a bill of proof in compliance with the provisions of German Commercial Code. However, the carrier’s receipt (Ladeschein), which is regulated in Art. 443 to 448 of the German
Commercial Code, was not included in the Turkish Commercial Code. In the German Commercial Code unlike the waybill, the carrier’s receipt is regulated as a negotiable instrument that gives the bearer a right to demand the delivery of the goods transported by the carrier and can be issued in writing to the name,
order or bearer. The carrier’s receipt regulated in Art. 859 of the Turkish Commercial Code does not match the German carrier’s receipt. A negotiable instrument that consigns a right to its bearer to demand the delivery of the goods transported by the carrier is not regulated in the Turkish Commercial Code no.
6102. The lack of such a negotiable instrument in Turkish commercial law creates a discord in terms of some regulations that are adopted from the German Commercial Code by the Turkish Commercial Code no. 6102. In addition, since the transportation by road is completed in a shorter time, historically there was
no need to dispose of the goods while they are being transported. However, the application of the provisions of the Turkish Commercial Code regarding the transport of goods by road to multimodal transports, as well as the daily or even hourly changes in the commodity prices in the globalizing trade life, makes a codification of a negotiable instrument regarding the right to dispose of the goods while in transit a necessity. In this study, the provisions of the Turkish Commercial Code regarding the waybill and carrier’s receipt will be examined in comparison with the provisions of the German Commercial Code. | en_US |
dc.language.iso | tur | en_US |
dc.publisher | Türk-Alman Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi | en_US |
dc.relation.isversionof | 10.59933/tauhfd.1324521 | en_US |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | en_US |
dc.subject | Taşıma Senedi | en_US |
dc.subject | Yük Senedi | en_US |
dc.subject | Kıymetli Evrak | en_US |
dc.subject | Taşıma Hukuku | en_US |
dc.subject | Waybill | en_US |
dc.subject | Carrier’s Receipt | en_US |
dc.subject | Negotiable Instrument | en_US |
dc.subject | Transportation Law | en_US |
dc.title | Taşıma senedi ile yük senedine ilişkin Türk ticaret kanunu hükümlerinin Alman ticaret kanunu hükümleriyle karşılaştırmalı olarak değerlendirilmesi | en_US |
dc.title.alternative | Comparative examination of Turkish commercial code provisions regarding waybill and carrier’s receipt with German commercial code provisions | en_US |
dc.type | article | en_US |
dc.relation.journal | Türk-Alman Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi | en_US |
dc.contributor.authorID | 0000-0002-3055-5870 | en_US |
dc.identifier.volume | 5 | en_US |
dc.identifier.issue | 1 | en_US |
dc.relation.publicationcategory | Makale - Ulusal Hakemli Dergi - Kurum Öğretim Elemanı | en_US |
dc.contributor.department | TAÜ, Hukuk Fakültesi, Özel Hukuk Bölümü | en_US |
dc.identifier.startpage | 117 | en_US |
dc.identifier.endpage | 186 | en_US |