Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.authorDemirkıran, Eyüp Kaan
dc.date.accessioned2024-12-05T16:45:31Z
dc.date.available2024-12-05T16:45:31Z
dc.date.issued2024en_US
dc.identifier.citationDemirkıran, Eyüp K. (2024). Siyasi partilerin denetimine dair kararlara karşı bireysel başvuru yapılamaması kuralı: Amacı, önemi ve değerlendirilmesi. Terazi Hukuk Dergisi, 214, 49-58.en_US
dc.identifier.urihttps://search.trdizin.gov.tr/tr/yayin/detay/1265462/siyasi-partilerin-denetimine-dair-kararlara-karsi-bireysel-basvuru-yapilamamasi-kurali-amaci-onemi-ve-degerlendirilmesi
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12846/1440
dc.description.abstractSiyasi partilerin denetimi görevini yerine getiren Anayasa Mahkemesi bu denetim kapsamında siyasi partiler hakkında çeşitli kararlar vermektedir. Siyasi partilerin kapatılması veya mali yardımdan yoksun bırakılması ile karşılaşılabilmektedir. Siyasi partiler hakkında yerine getirilen denetim kararları aleyhine bireysel başvuru yapılması Türk hukukunda mümkün değildir. Zira 6216 sayılı Yasa’nın m.45/3 hükmü anayasa mahkemesi kararlarına karşı bireysel başvuru yolunu kapamıştır. Siyasi partilerin denetimine dair kararlar da anayasa mahkemesi kararlarındandır. Madde hükmü tüm anayasa mahkemesi kararlarını kapsar biçimde belirlenmiştir. Benzer bir hüküm Alman hukukunda da yer almaktadır. Alman hukuk literatüründe bu kural iki gerekçe ile savunulmaktadır. Birincisi sınırsız (ad infinitum) denetim ihtimalini ortadan kaldırmaktır. Diğeri ise yargıçların kendi baktıkları davada tekrar yargıçlık yapmasını engellemektir. Bu menfaatler ışığında çalışmada Türk hukukunda siyasi partilerin denetim kararlarına karşı bireysel başvuru yapılamaması kuralı değerlendirilmiştir. Türk hukukunda siyasi partilerin denetim kararları görülürken Anayasa Mahkemesinin kendini davaya bakan mahkeme olarak görerek somut norm denetimi ile konuyu kendine gönderdiği bilinmektedir. Anayasa Mahkemesi bu durumu ise bireysel başvurularda kabul etmemiştir. Siyasi partilerin denetimine dair kararların bireysel başvuru ile denetimi Türk hukukunda mevcut düzenlemeler ışığında mümkün değildir. Bu çalışmada hukuk politikası açısından çeşitli öneriler sunulmuştur.en_US
dc.description.abstractThe Constitutional Court which performs the task of supervision of political parties renders various decisions on political parties within the scope of this supervision. Closing of political parties or deprivation of financial aid may be encountered. It is not possible under the Turkish law to file an individual application against the political party supervision decisions of the Constitutional Court. This is because art.45/3 of the Law No. 6216 has closed the individual application against the decisions of the constitutional court. Decisions on the supervision of political parties are among the decisions of the constitutional court. The provision of the article was determined by covering all the constitutional court judgements. A similar provision is also found in German law. In German legal literature, this rule is defended on two grounds. The first is to eliminate the possibility of unlimited (ad infinitum) review. The other one is to prevent the judges from becoming a judge again in the case they have judged. In the light of these interests, this study analyses the rule that no individual application can be made against the supervision decisions of the political parties in the Turkish law. In the Turkish law, it is known that the Constitutional Court considers itself as the court hearing the case and refers the matter to itself by means of concrete judicial review while reviewing the decisions on the supervision of political parties. The Constitutional Court has not acknowledged this in individual applications. It is not possible to review the decisions on the supervision of political parties through individual application in the light of the current regulations in Turkish law. In this study, various suggestions are presented in terms of legal policy.en_US
dc.language.isoturen_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/restrictedAccessen_US
dc.subjectBireysel başvuruen_US
dc.subjectKabul edilebilirlik kriterlerien_US
dc.subjectSiyasi partileren_US
dc.subjectAnayasa mahkemesien_US
dc.subjectSiyasi partilerin denetimien_US
dc.subjectIndividual applicationen_US
dc.subjectPolitical partiesen_US
dc.subjectConstitutional courten_US
dc.subjectSupervision of political partiesen_US
dc.subjectAdmissibility criteriaen_US
dc.titleSiyasi partilerin denetimine dair kararlara karşı bireysel başvuru yapılamaması kuralı: Amacı, önemi ve değerlendirilmesien_US
dc.title.alternativeThe rule of inability to file an individual application against decisions on the supervision of political parties: Purpose, importance and evaluationen_US
dc.typearticleen_US
dc.relation.journalTerazi Hukuk Dergisien_US
dc.identifier.issue214en_US
dc.relation.publicationcategoryMakale - Ulusal Hakemli Dergi - Kurum Öğretim Elemanıen_US
dc.contributor.departmentTAÜ, Hukuk Fakültesi, Kamu Hukuku Bölümüen_US
dc.identifier.startpage49en_US
dc.identifier.endpage58en_US


Bu öğenin dosyaları:

DosyalarBoyutBiçimGöster

Bu öğe ile ilişkili dosya yok.

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster