Karayolu taşıma kanunu kapsamındaki araçların karıştığı kaza sonucunda ortaya çıkan zararlar bakımından trafik sigortası teminat limiti uygulaması nasıl olmalıdır?
Künye
Seven, V. (2024). Karayolu taşıma kanunu kapsamındaki araçların karıştığı kaza sonucunda ortaya çıkan zararlar bakımından trafik sigortası teminat limiti uygulaması nasıl olmalıdır?. TBB Dergisi, 37 (173), 443-458.Özet
According to Law No. 4925 on Highway Transportation Article 2/1, interstate and international carriers were required
to obtain Mandatory Highway Transportation Financial Liability Insurance. In this context, bodily injuries suffered by passengers due
to accidents during transportation within the scope of the Highway
Transportation Law were covered by Mandatory Highway Transportation Financial Liability Insurance, while damages exceeding
the policy coverage limit were covered by the Mandatory Financial
Liability Insurance for Motor Vehicles on Highways. However, in
2016, an amendment was made to the Highway Transportation Law
through Law No. 6704, resulting in the abolition of Mandatory Highway Transportation Financial Liability Insurance. The legal change
stipulated that both material and bodily damages would be covered
by the Mandatory Financial Liability Insurance for Motor Vehicles on
Highways. In this regard, changes were made to the Regulation on
Tariff Application Principles in Mandatory Financial Liability Insurance for Motor Vehicles on Highways. It was specified that policy
coverage limits for Mandatory Financial Liability Insurance for Motor Vehicles on Highways, applicable to vehicles engaged in interstate and international transportation within the framework of the
Highway Transportation Law, would be applied at twice the standard limit.
This study will focus on the compensation for damages arising
from accidents during transportation under the Highway Transportation Law, both before and after the amendment introduced by
Law No. 6704. It will address who can apply for which liability insurance and/or insurances for specific damages. Additionally, this study
will also discuss how the policy coverage limit should be applied. 4925 sayılı Karayolu Taşıma Kanunu m. 2/1 hükmüyle şehirlerarası ve uluslararası taşımacıların, Zorunlu Karayolu Taşımacılık
Mali Sorumluluk Sigortası yaptırmak zorunda olduğu düzenlenmişti. Bu çerçevede, Karayolu Taşıma Kanunu kapsamında yapılan bir
taşıma sırasında meydana gelen kaza sebebiyle yolcuların uğradığı
bedensel zararlar, Zorunlu Karayolu Taşımacılık Mali Sorumluluk
Sigortası’ndan; poliçe teminat limitini aşan zararlar ise Karayolları
Motorlu Araçlar Zorunlu Mali Sorumluluk Sigortası’ndan karşılanmaktaydı. Ancak Karayolu Taşıma Kanunu’nda 2016 yılında, 6704 sayılı Kanun ile değişiklik yapılmış ve Zorunlu Karayolu Taşımacılık Mali
Sorumluluk Sigortası yürürlükten kaldırılmıştır. Kanunî değişiklikle
hem maddi hem bedensel zararların Karayolları Motorlu Araçlar Zorunlu Malî Sorumluluk Sigortası’ndan karşılanacağı düzenlenmiştir.
Bu çerçevede, Karayolları Motorlu Araçlar Zorunlu Mali Sorumluluk
Sigortasında Tarife Uygulama Esasları Hakkında Yönetmelik’te değişiklik yapılarak Karayolu Taşıma Kanunu kapsamında şehirlerarası
ve uluslararası taşımacılık yapan araçlar için düzenlenen Karayolları
Motorlu Araçlar Zorunlu Mali Sorumluluk Sigortası poliçe teminat limitlerinin iki kat olarak uygulanacağı düzenlenmiştir.
Bu çalışmayla Karayolu Taşıma Kanunu kapsamında yapılan
taşıma sırasında meydana gelen kaza sebebiyle doğan zararların
tazmini için 6704 sayılı Kanun’la yapılan değişiklikten önce ve sonra, kimlerin, hangi zarar kalemleri için hangi sorumluluk sigortası ve/ veya sigortalarına başvurabileceği incelenecektir. Ayrıca poliçe teminat limiti uygulamasının nasıl olması gerektiğine değinilecektir.