Europäisch-Türkische warenverkehrsfreiheit
Citation
Wilrich, T. (2022). Europäisch-Türkische warenverkehrsfreiheit. Türk-Alman Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi, 4 (2), 365-406.Abstract
Bu makale, Avrupa iç pazarının bir parçası olarak malların serbest dolaşımının arka planını ve yasal dayanaklarını açıklamaktadır. AB-mallarının
serbest dolaşımını sağlamanın iki yolu vardır. Birincisi, miktar olarak ithalat
ve ihracat kısıtlamalarının yasaklanması sonucunda geliştirilen ve böylece Avrupa birincil hukuku tarafından korunan karşılıklı tanıma ilkesidir. İkincisi ise,
ikincil Avrupa Birliği hukuku- yani AB uyumlaştırma mevzuatı, özellikle de çok
sayıda "CE direktifi" ve son dönemlerde sayıca artan Tüzükler aracılığıyla mevzuat uyumunun sağlanmasıdır. 1963 tarihli Ortaklık Anlaşması ve 1995 tarihli
Gümrük Birliği ile Türkiye, AB ile ilişkilerinde imtiyaz sahibidir. Türkiye, AB iç
pazarının bir parçasıdır. Bu nedenle de Avrupa adalet Divanı içtihatlarıyla geliştirilen hukuki ilkeler de dahil olmak üzere iç pazarda Avrupa Birliğinin yasal
çerçevesiyle bağlıdır. The free movement of goods is the most developed fundamental freedom of
the European internal market. This paper outlines the background and legal basis
of the two ways of achieving the free movement of goods in the European
Union. The free movement of goods may be achieved firstly by implementation of
the principle of mutual recognition of national laws of the members states and
thus the principle of the origin country of the product – developed from the
prohibition of quantitative restrictions on imports and exports and thus secured
by European primary law, and secondly by approximation of laws through
secondary European law-making, especially through harmonizing regulations in
regards to CE-labeling. Turkey is part of this internal market. Through the
Association Agreement of 1963 and the Customs Union of 1995, Turkey enjoys
privileged relations with the EU, participates in the European free movement of
goods, but is also bound by the European legal framework for the internal market.