Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.authorGüner, Muhammed Oğuzhan
dc.date.accessioned2024-06-05T13:08:16Z
dc.date.available2024-06-05T13:08:16Z
dc.date.issued2023en_US
dc.identifier.citationGüner, Muhammed O. (2023). Tarihsel sosyolojik yöntemin tarihsel gelişimi ve bir örnek olarak Norbert Elias’ın sosyoloji anlayışı. Sosyoloji Divanı, 16, 147-161.en_US
dc.identifier.issn2147-8902
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12846/1300
dc.description.abstractSociology is in intensive relationship with many disciplines in the field of social sciences. The relationship between sociology and the discipline of history has always been intense. In this study, answers to the questions of what historical sociology is, how it has developed in a historical development and what is the relationship between history-sociology and historical sociology are sought. Although the historical sociological approach has its roots in the works of classical sociologists such as Weber, Toennies and Durkheim, the contribution of the tradition known as the Annales School has helped to find its own identity. Especially the period between 1940-1980, when the historical sociological literature was formed, is the period when historical sociology increased its visibility. Names such as Abrams, Mills and Tilly have been prominent in this period. However, the work of sociologist Norbert Elias is evaluated in this article as a concrete example produced with a historical sociological approach. Ultimately, this study argues that historical sociology should be considered as a methodological approach within the discipline of sociology. In this direction, it is argued that the historical sociological approach should be evaluated in six basic elements. These are continuity, transition, comparison, process, interaction, and structural analysis. This study is completed by exemplifying how these elements are manifested in Elias' sociology.en_US
dc.description.abstractSosyoloji sosyal bilimler alanında birçok disiplinle yoğun ilişki içerisindedir. Bunlardan tarih disipliniyle sosyolojinin ilişkisi her zaman yoğun olmuştur. Bu çalışmada tarihsel sosyoloji nedir, nasıl bir tarihsel gelişimde gelişmiştir, tarih ve sosyoloji disiplinlerinin tarihsel sosyoloji ile arasındaki ilişki nasıldır sorularına yanıt aranmıştır. Tarihsel sosyolojik yaklaşımın kökeni Weber, Tönnies, Durkheim gibi klasik sosyologların çalışmalarında yer edinmiş olsa da Annales Okulu olarak bilinen geleneğin katkısı tarihsel sosyolojinin kendi hüviyetini bulmada yardımcı olmuştur. Özellikle tarihsel sosyolojik literatürün de oluştuğu 1940-1980 yılları arasındaki dönem, tarihsel sosyolojinin görünürlüğünü arttırdığı zaman dilimidir. Abrams, Mills, Tilly gibi isimler bu tarih aralığında öne çıkan isimler olmuştur. Fakat burada sosyolog Norbert Elias’ın çalışmaları, tarihsel sosyolojik yaklaşımla üretilmiş somut örnek olarak makale kapsamında değerlendirilmiştir. Nihayetinde bu çalışma tarihsel sosyolojinin sosyoloji disiplini içerisinde yöntemsel bir yaklaşım olarak değerlendirilmesi savını ileri sürmektedir. Bu doğrultuda tarihsel sosyolojik yaklaşımın süreklilik, değişim, karşılaştırma, süreç, etkileşim ve yapısal çözümleme olmak üzere altı temel unsurda değerlendirilmesi gerekliliği vurgulanmış ve söz konusu unsurların somut bir örnek olarak Elias sosyolojisinde nasıl tezahür ettikleri üzerinde durulmuşturen_US
dc.language.isoturen_US
dc.publisherSosyoloji Divanıen_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectTarihsel sosyolojien_US
dc.subjectAnnales Okuluen_US
dc.subjectNorbert Eliasen_US
dc.subjectElias sosyolojisien_US
dc.subjectHistorical sociologyen_US
dc.subjectAnnales Schoolen_US
dc.subjectNorbert Eliasen_US
dc.subjectElias’ sociologyen_US
dc.titleTarihsel sosyolojik yöntemin tarihsel gelişimi ve bir örnek olarak Norbert Elias’ın sosyoloji anlayışıen_US
dc.title.alternativeHistorical development of the historical sociological method and Norbert Elias's understanding of sociology as a spesific exampleen_US
dc.typearticleen_US
dc.contributor.authorID0000-0003-4987-1512en_US
dc.identifier.issue16en_US
dc.relation.publicationcategoryMakale - Ulusal Hakemli Dergi - Kurum Öğretim Elemanıen_US
dc.contributor.departmentTAÜ, Kültür ve Sosyal Bilimler Fakültesi, Kültür ve İletişim Bilimleri Bölümüen_US
dc.identifier.startpage147en_US
dc.identifier.endpage161en_US


Bu öğenin dosyaları:

Thumbnail

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster