Twitter’ın farklı iletişim uygulamalarında eşzamanlı araçsallaşması: Covid-19 pandemisinde Dr. Fahrettin Koca’nın twitter paylaşımlarının analizi
Citation
Posos Devrani, A. E. (2021). Twitter’ın farklı iletişim uygulamalarında eşzamanlı araçsallaşması: Covid-19 pandemisinde Dr. Fahrettin Koca’nın twitter paylaşımlarının analizi. OPUS International Journal of Society Researches, 17(Pandemi Özel Sayısı), 3522-3541.Abstract
Sosyal medya ve sosyal ağ platformları, farklı stratejik iletişim uygulamalarında kanal ve araç olarak yer alabilmektedir. Bir sosyal ağ platformu olarak Twitter, gündemin gereklilikleri bağlamında eş zamanlı olarak farklı alanlardaki iletişim uygulamalarında araç olarak kullanılabilmektedir. Bu makalede, 10 Ocak-31 Mayıs 2020 tarihleri arasında T.C. Sağlık Bakanı Dr. Fahrettin Koca’nın Twitter’ı sağlık iletişimi, kriz iletişimi ve siyasal iletişim uygulama alanlarında araçsallaştırması incelenmiştir. Araştırma, iki düzeyde gerçekleşmiştir. İlk düzeyde, Dr. Fahrettin Koca’nın paylaşımları sayısal analize tabi tutulmuştur. Uzun dönemde (Kasım 2018-Ocak 2021) paylaşım, beğeni ve yeniden paylaşım sayılarında farklılık yaşanıp yaşanılmadığına bakılmıştır. İkinci düzeyde ise, kriz öncesi ve kriz esnasındaki yönetimin önemli tarihleri olan 10 Ocak-31 Mayıs 2020 arasındaki 757 paylaşım refleksif tematik analiz yöntemiyle incelenmiştir. Analiz sonucunda, Dr. Fahrettin Koca’nın paylaşımlarının her üç farklı uygulama alanında da araçsallaştırıldığı görülmüştür. Ülke gündemine ve dünya gündemine göre paylaşımların beğeni ve yeniden paylaşım sayılarının azalma ya da artış gösterdiği ortaya çıkmıştır. Social media can take place as channels and tools in different strategic communication practices. As a
social network platform, Twitter can be used as a communication tool/channel in various fields simultaneously in the agenda’s requirements. In this article, between January 10 and May 31, 2020, health
minister of Turkey Dr. Fahrettin Koca’s instrumentalization of Twitter in health communication, crisis
communication, and political communication practices has been examined. The research took place at
two levels. At the first level, Dr. Fahrettin Koca’s posts were subjected to numerical analysis. In the
long term (November 2018-January 2021), it was examined whether there was a difference in the number of shares, likes, and retweets during the pre-/crisis period. At the second level, 757 shares between
January 10 - May 31, 2020, which are important dates before and during the crisis management, were
analyzed using the reflexive thematic analysis method. As a result of the analysis, it has been seen that
Dr. Fahrettin Koca’s posts are instrumentalized in all three different strategic communication practice
areas. According to the country’s agenda and the world agenda, it has been revealed that the number of
likes and reposts of the posts decreased or increased.