Kapıları aralamak: Yükseköğretimdeki göçmen ve yerel gençlerin sosyal uyum sürecinde Erasmus+ gençlik değişimlerinin rolü
Citation
Ağca Varoğlu, Fatma G., Gülerce, H., Gülerce, R. (2023). Kapıları aralamak: Yükseköğretimdeki göçmen ve yerel gençlerin sosyal uyum sürecinde Erasmus+ gençlik değişimlerinin rolü. TÜBA-DER, 13 (3), 421-434.Abstract
Erasmus+ Gençlik Değişimleri (E+GD) projeleri Avrupa Birliği
tarafından gençlerin sosyal katılımının güçlendirilmesi ve çeşitli
anahtar yeterlilikler geliştirebilmeleri amacıyla desteklenmektedir.
Her yıl Türkiye’den binlerce genç hem yurt içinde hem de yurt
dışında E+GD projelerine katılmaktadır. Özellikle son yıllarda
hızlı bir artış gösteren göçmen öğrenci nüfusuyla birlikte farklı
kültürlerden gençlerin sosyal uyum süreçleri odak konusu olmuştur.
Araştırmanın amacı, Harran Üniversitesinde gerçekleşen E+GD
projelerinin kazanımlarının imkânı kısıtlı göçmen ve yerel gençlerin
sosyal uyum süreçlerine etkisinin ortaya çıkarılmasıdır. Bu bağlamda
gençlerin imkân kısıtlılık algıları, projelere katılma motivasyonları,
proje sonrası kazanımları ve gelişimleri tespit edilmeye çalışılmıştır.
Nitel araştırma yöntemi kullanılan araştırmada projelere katılan 16
genç ile görüşmeler yapılmıştır. Yapılan görüşmelerden elde edilen
veriler betimsel analize tabi tutulmuştur. Araştırma sonuçlarına
göre, sosyal hayata dâhil olma ve kişisel yeterliliklerini geliştirme
noktasında projelerin gençlerin hayatlarında önemli değişimlere
yol açtığı ve onlara yeni ufuklar açtığı görülmüştür. Öte yandan
projelere katılma motivasyonları ve kazanımları açısından gençlerin
deneyimlerinin farklı katmanlarda kesişimsel olduğu çalışmanın
önemli bulgularından biridir. Bununla birlikte bu çalışma
E+GD projelerinin göçmen ve yerel gençlerin sosyal uyumunun
güçlendirilmesi ve birlikte yaşama kültürünün inşasındaki önemini
ortaya koymaktadır. Erasmus+ Youth Exchanges (E+YE) projects are supported by the
European Union with the aim of strengthening the social participation
of young people and enabling them to develop various key competencies.
Every year, thousands of young people from Türkiye participate in both
national and international E+YE projects. Especially in recent years,
with the rapid increase in the population of migrant students, the social
cohesion processes experienced by young people from different cultures
have become a focal point. The aim of the study is to reveal the impact
of E+YE projects held at Harran University on the social cohesion
processes of migrant and local young people with limited opportunities.
As such, an attempt was made to determine the perception of limited
opportunities among young people, their motivations for participating in
projects, as well as their individual gains and personal growth thanks to
their completion of the projects. Using a qualitative method, interviews
were conducted with 16 young people participating in these projects. The
data obtained from the interviews were subjected to descriptive analysis.
The findings indicate that E+YE projects lead to significant changes in
the lives of young people in terms of social inclusion and personal skills
development, and open up new horizons for them. Another important
finding of the study is that the experiences of young people intersect at
various levels in terms of their motivations for participating in projects and
the gains they obtain. Additionally, this study highlights the importance
of E+YE projects in strengthening the social cohesion of migrant and
local young people and in fostering a culture of living together.