1921 Anayasası’nda meclis başkanlığı ve hükûmet sistemi problemi üzerine analitik bir inceleme
Künye
Demirkıran, Eyüp K. (2023). 1921 Anayasası’nda meclis başkanlığı ve hükûmet sistemi problemi üzerine analitik bir inceleme. Türk-Alman Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi, 5(2), 710-753.Özet
Hükûmet sistemleri yasama ve yürütme organları arasındaki
ilişki esas alınarak açıklanmaktadır. Literatürde, dörtlü bir ayrımla,
hükûmet sistemleri parlamenter, başkanlık, yarı-başkanlık ve meclis
hükûmeti sistemi şeklinde sınıflandırılmaktadır. 1921 Anayasası’nın
hükûmet sisteminin saf meclis hükûmeti sistemi olduğuna dair görüşler
literatürde yaygın olarak yer alır. Meclis hükümeti sistemi kuvvetlerin
mecliste birleştiği ve uygulaması sık görülmeyen bir hükümet sistemi
şeklidir. 1921 Anayasasında meclis hükümeti sisteminin kabulü
olağanüstü bir dönemde, bu dönemin ihtiyaçlarına cevap vermek için
gerçekleşmiştir. Bu dönemde meclis başkanlığı makamı da önem arz
etmektedir. Birinci Meclis bir devlet başkanı kabul etmemiştir. Bununla
beraber 24 Nisan 1920’de yapılan seçimlerde birinci meclis başkanı ve
ikinci meclis başkanı seçildiği görülmektedir. Bu çalışmada 1921
Anayasası’nda hükümet sistemi içerisinde meclis başkanlığı makamı
ekseninde analitik bir inceleme yürütülmüştür. Bu çalışmada öncelikle
Büyük Millet Meclisi’nin (BMM) açılışından 1921 Anayasası’nın
yapımına kadarki dönem incelenmiştir. Ardından, 1921 Anayasası’nın
konu hakkındaki düzenlemeleri irdelenmiştir. Bilindiği üzere 1923 yılında Cumhuriyet’in ilanı Anayasada yapılan önemli bir değişiklikle
olmuştur. Bu değişikliğin 1921 Anayasası’nın hükûmet sistemi
üzerindeki etkisi incelenmiştir. Dolayısıyla tarihsel süreç takip edilerek
açıklamalar yapılmıştır. Bu çalışmada temelde meclis zabıtları
incelenmiştir. Meclis zabıtları üzerinden tartışmalar gözlemlenmiştir.
Literatürdeki anayasa hukuku ve siyaset bilimine ilişkin eserler de
sistematik olarak kullanılmıştır. Government systems are explained on the basis of the
relationship between the legislative and executive branches. In the
literature, government systems are categorised as parliamentary,
presidential, semi-presidential and assembly government systems. The
1921 Constitution's system of government is widely believed to be an
assembly government. The assembly government system is a form of
government system in which the powers are united in the parliament
and its application is not common. In the 1921 Constitution, the
adoption of the assembly government system was realised in an
extraordinary period in order to respond to the needs of this period. In
this period, the office of the parliamentary presidency was also
important. The First Assembly did not accept a head of state. However,
in the elections held on 24 April 1920, it is seen that the first president of
the parliament and the second president of the parliament were elected.
In this study, an analytical examination was carried out on the axis of
the office of the speaker of the parliament within the government system
in the 1921 Constitution. In this study, firstly, the period from the
opening of the Assembly until the making of the 1921 Constitution is
analysed. Then, the regulations of the 1921 Constitution on the subject
were analysed. As is known, the proclamation of the Republic in 1923 was accompanied by an important amendment to the Constitution. The
effect of this amendment on the government system of the 1921
Constitution is analysed. Therefore, explanations have been made by
following the historical process. In this study, the minutes of the
parliament were analysed. Upon the official reports of the assembly the
debates are observed. Studies in the literature regarding the
constitutional law and the political science are used systematically.