Yabancı Diller Yayın Koleksiyonu
Bu koleksiyon için kalıcı URI
Güncel Gönderiler
Öğe Analyse der übungen zur schreibkompetenz im lehrbuch für Deutsch als zweite fremdsprache(2024) Hayta, Neslihan; Çelikkaya, ŞerifeYabancı dil öğretiminde modern teknik ve yöntemler kullanılarak önemli ilerlemeler kaydedilmektedir. Bununla birlikte, ders kitabı eğitim sürecindeki en önemli materyal olmaya devam etmektedir. Bu çalışmanın amacı, Milli Eğitim Bakanlığı (MEB) tarafından belirlenen ikinci yabancı dil olarak Almanca öğretiminde kullanılan "Deutsch Macht Spaß A1.2" ders kitabının yazma becerilerinin geliştirilmesine yönelik alıştırmaları ne ölçüde içerdiğini ve genel yazılı etkileşim açısından Avrupa Ortak Dil Çerçevesi (AODÇ) A1.2 düzeyi ölçütlerini karşılayıp karşılamadığını analiz etmektir. Bu amaçla araştırma soruları hazırlanmış ve ders kitabındaki yazma alıştırmaları bu sorular çerçevesinde analiz edilmiştir. Çalışmada veri toplama tekniklerinden biri olarak doküman analizi kullanılmış ve veriler içerik analizi ile analiz edilmiştir. Sonuçlar, analiz edilen ders kitabında yazma becerilerini geliştirmeye yönelik farklı türde yazma alıştırmaları bulunduğunu göstermektedir. Bunlardan bazıları yazma becerilerinin gelişimini hedeflerken, çoğu yazmayı diğer becerilerin gelişimini desteklemek için bir ara beceri olarak kullanmaktadır. Alıştırmaların çoğu kontrollü yazmayı gerektirirken, sadece birkaç üretken alıştırma bulunmaktadır. Ayrıca, AODÇ yeterlilikleri incelendiğinde, ders kitabının yeterlilikleri aşağı yukarı modüler temelde içerdiği görülmüştür.Öğe Haber Çevirileri - Medya-İletişim ve Çeviribilim Kuramları Işığında(Nobel Akademik Yayıncılık, 2023) Koçlu, SemaTeknolojinin hızla yol kat etmesi küreselleşmeyi beraberinde getirerek dünyadaki gelişmelerden haberdar olabilmeyi ön plana çıkarmıştır. Haber ajansları ve uluslararası medya kuruluşları (çok dilli kanallar) bu noktada önemli rol oynamaktadır. Farklı dillerin konuşulduğu dünyamızda, haber üretiminde haber çevirileri karşımıza çıkmaktadır. Her çeviri türünde olduğu gibi haber çevirilerinde de birtakım etkenler metin içeriklerinin değişmesine sebep olabilmektedir. Bu çalışmada, uluslararası medya organlarında çeviri sürecini ve rolünü anlayabilmek için birkaç aşamadan oluşan bir yol izlenmiştir. Önce medya kavramına tarihsel bir bakış atılmıştır. Ardından önemli birkaç uluslararası medya organı tanıtılmıştır ve bunların ikisiyle mülakat gerçekleştirilmiştir. Bunlara ek olarak sonraki aşamalarda haber analizinde yardımcı olacağı düşünülen medya ve iletişim kuramları ve çeviribilim kuramları tanıtılmış ve karşılaştırılmıştır. Bunlardan elde edilen sorular ise çeviri alanında eğitim almış, almaya devam eden ve çeviri eğitimi verilen üniversitelerde görev alan Y ve Z kuşağı haber tüketicilerine bir anket çalışması ile yöneltilmiştir. Bunların hepsinden elde edilen sonuçlar ise belli bir haberin farklı dillerdeki sunuluşlarının betimsel analizinde kullanılmıştır. Bu çalışmada nitel ve nicel araştırma yöntemleri içeren bütünsel bir yaklaşım benimsenmiştir. Yarı yapılandırılmış mülakat tekniğinin kullanılması, betimsel bir analizin gerçekleştirilmesi ve anket sonuçlarının analizi için SPSS programından faydalanılması, çalışmanın karma bir yöntemle ele alındığının bir göstergesidir.Öğe Akademik çeviri eğitiminde haber çevirisi: Müfredat incelemesi(2021) Koçlu, SemaHaber çevirisi, küresel bilgi alışverişinin çok önem kazandığı günümüzde haber üretiminin vazgeçilmez bir parçasıdır. Bu alanda gerçekleştirilen çalışmalar çevirilerin çoğunlukla çeviri alanından mezun olmayan kişiler tarafından gerçekleştirildiğini ortaya koymaktadır. Bazı çalışmalar ise bu sürecin yabancı dil bilen gazeteciler tarafından gerçekleştirildiği için çeviri olarak görülmediğini ortaya koymaktadır. Bu çalışmanın amacı ise uluslararası haberlerde gerçekleşen çeviri faaliyetleri için büyük öneme sahip olan ve bu alanda çeviri gerçekleştirebilecek bir çevirmen adayının sahip olması gereken edinci kazandırabilecek derslerin akademik çeviri eğitimindeki yerini ortaya koymaktır. Bunun için ise nitel araştırma yöntemlerinden doküman inceleme yöntemi kullanılarak 55 tane üniversitenin çeviribilim ve/veya mütercim tercümanlık müfredatları incelenmiştir ve içerik analizi yapılmıştır. Bunun sonucunda ise haber çevirisini kapsayan derslerin %38’inin zorunlu ve alanla ilgili çoğunlukla farkındalık kazandırmaya yönelik olduğu sonucuna ulaşılmıştır.Öğe 2000-2023 yılları arası haber çevirisi alanında Türkiye’de yayınlanan bilimsel çalışmalar üzerine bir inceleme(2023) Koçlu, SemaDünya küreselleştikçe haber alımı da hızlanmıştır. Haber çevirisi, dünya genelinde anında haberlere erişim sağlamamızda önemlidir. Ancak, bazı medya-iletişimciler ve haber çevirmenlerince haber çevirisinin varlığı tam anlamıyla kabul görmemektedir. Bu durumun kabul görebilmesi için çeviribilimde haber çevirisine odaklanan araştırmaların yapılması gerektiği düşünülmektedir. Bu çalışmada 2000-20023 yılları arası Türkiye’de gerçekleştirilen haber çevirisi bağlantılı bilimsel makaleler, lisansüstü tezler, kitaplar ve (özetlerine veya tam metinlerine ulaşılabilen) bildiriler kategorilere ayrılmıştır. Bu araştırmada, kaynakça tarama yöntemi kullanılmış ve elde edilen veriler betimleyici analiz yöntemi ile değerlendirilmiştir.Öğe Türk-Alman çalışmaları serisi 1 - Sosyal Bilimler makaleleri(Nobel Akademik Yayıncılık, 2020) Topbaş, Pamuk Nursen; Hertsch, Max FlorianTürkiye ve Almanya'nın tarihin farklı dönemlerinde kesişen yolları, iki ülke arasında güçlü ve özel bir ilişkinin gelişmesine imkân sağlamıştır. İkili ilişkilerin siyasi, ekonomik ve askerî boyutlarına 60'lı yılların başından itibaren yaşanan işçi göçüyle beraber sosyal ve kültürel boyutlar da eklenmiştir. Böylece iki ülke ve toplumları arasında çok kapsamlı ve dinamik ilişkiler oluşmuştur. Bu çok boyutluluk hâli ilişkilerin multidisipliner bir yaklaşımla ele alınması gereksinimini doğurmaktadır. Bu eser, 2019 yılında Türk-Alman ilişkilerini multidisipliner bir anlayışla ele almak gayesiyle kurulmuş olan Hacettepe Üniversitesi Türk-Alman İlişkileri Uygulama ve Araştırma Merkezi'nin (HÜTAİ) ilk yayınıdır. Sosyal bilimlerin farklı disiplinlerinden birbirinden değerli uzmanları Türk-Alman ortak paydasında bir araya getirdiğimiz bu derleme kitabın Türk-Alman ilişkileri üzerine çalışan araştırmacılara kaynaklık etmesi dileklerimizle.Öğe The reasons behind English language instructors’ quitting their MA studies(2018) Karadağlı Dirik, İlknurThe aim of the study was to gain insight into the English language teachers who quitted their MA studies through one research question that asked the reasons that led the teachers to quit their MA. Three English language instructors participated in this purely qualitative study. I collected the data through semi-structured interviews and graphic elicitation tasks. The results showed that there were a few reasons for their decision to quit, the most important one being the lack of motivation. Implications were discussed in the paperÖğe Is a language teacher s professional identity affected by his her personal self(2016) Karadağlı Dirik, İlknurIt is a known fact that teachers’ professional identity is affected by a number of factors. Among these are their personal selves and how they view their environment. With this in mind, the purpose of the present case study is to find out the relationship between a teacher’s personal, educational and professional experiences and his/her professional teacher identity. In order to do this, a volunteer language teacher was given two guided journals and two interviews were carried out with him. After each interview, he was also observed in the class while teaching. The results of the qualitative data analysis showed that the teacher was influenced by his experiences as a student since he explicitly said that he seemed to be teaching like his teacher at the language school. He also tried to be a teacher he would like to have when he was a student. Moreover, the teacher was found to be quite affected by the significant male figure in his life. His handwriting, his success and his tidiness both as a student and teacher seemed to be influenced by this male figure. The general impression about him was that he paid attention to small details a lot. This attention was also seen in his classroom observations as he tried to make every detail clear for the students. In conclusion the professional identity of the teacher was found to be affected by his experiences as a student, by the role model he had for himself and by his personality.Öğe Thomas Brussig Helden wie wir: Die humoristische Inszenierung der erinnerung als postmoderne erzählstrategie(2022) Jorkowski Berberoğlu, EsraIn dieser Studie wird die Beantwortung der Frage, welche Wirkung und Zielsetzung die humorvolle Inszenierung als Erzählstrategie in der deutschen Wendeliteratur der 1990er Jahre bezweckt. Dazu wird die Verarbeitung von historischen Ereignissen wie dem „Mauerfall“ in verschiedenen zeitgenössischen Texten und literarischen Gattungsanalysen, verbunden mit psychologisch-theoretischen Ansätzen erläutert, um anschließend das Werk Helden wie wir von Thomas Brussig in diesem Zusammenhang zu interpretieren. Anhand der Einordnung des Werkes u.a. als Schelmenroman zeigt eine Form der Vergangenheitsreflexion durch Entlastungstheorie und Inkongruenztheorie, die als differenzierter Versuch genutzt werden kann, das Scheitern der sozialistischen Ideologie und einen schwierigen Wiedervereinigungsprozess aus literarischer Perspektive zu verstehen.Öğe Master students’ voices about post-method pedagogy(Innovational Research in ELT, 2020) Baytur, BurçinPost method pedagogy can be regarded as a good way to deal with the lacks experienced by the usage of traditional methods. It compels us to restructure our view of language teaching both in pedagogical and ideological aspects. It requires that teachers should consider the essential components of post method pedagogy. As Kumaravadivelu (2006) forwarded, post-method pedagogy can be visualized as three-dimensional system consisting of three pedagogic parameters: particularity, practicality and possibility. This study aims to explore if English as a Foreign Language (EFL) teachers, who are also Master of Arts (MA) students, have knowledge on Post-Method Pedagogy; to learn about their attitudes, beliefs and preferences towards it and to examine whether there was a probable relationship between these practising teachers’ attitudes and reflections on their classroom applications or not. To do this, 9 active EFL teachers pursuing their MA degrees at a Turkish state university, Institute of Educational Sciences, in English Language Education Master’s Programme were administered a survey. Findings indicate that the participants have knowledge of the post-method pedagogy and most of them have positive attitudes about the classroom practices regarding implementation of strategies and parameters. Participants’ responses indicated “particularity” as the most important parameter. In terms of the 10 macro-strategies, the participants gave the highest importance to the strategy of “raise cultural awareness”, while they reported to employ “activate intuitive heuristics” as the least.Öğe Kurum olan evliliğin araca dönüşmesi: Evlilik kavramının içeriksel değişimine ilişkin bir analiz(Hacettepe Üniversitesi Yabancı Dil Olarak Türkçe Araştırmaları Dergisi, 2021) Topbaş, Pamuk Nursenİlgili çalışmada, iç ve dış faktörlerin etkisi kapsamında oluşan algının zaman içerisinde değişimi ve bu değişimin evlilik kavramı üzerine nasıl etki ettiği ve bununla beraber bu kavramın hem tür olarak hem işlev olarak nasıl değişkenliğe uğradığı konusunda felsefecilerin görüşlerinden hareketle bir analiz gerçekleştirilmiştir. Nitel araştırma yönteminin izlendiği çalışmada sosyal medya sitelerinden biri olan YouTube kanalından ve ATV ekranlarında yayınlanan “Esra Erol’da” adlı programdan faydalanılmıştır. İncelenen örnek olaylardan ve teorik görüşlerden hareketle kurum olan evlilik kavramının türünün ve işlevinin genel olarak değiştiği ve bir araca dönüştüğü sonucuna ulaşılmıştır.Öğe Lyon'da düğün(Karbon Kitaplar, 2020) Zweig, Stefan; Topbaş, Pamuk NursenModern edebiyatın en etkileyici yazarlarından Stefan Zweig'ın bu eseri üç farklı öyküden oluşuyor: "Lyon'da Düğün" "Alaca Karanlık Öyküsü" ve "Unutulmuş Düşler". "Lyon'da Düğün" Fransız Devrimi'nin kargaşa ve terör dolu günlerinde aşkları etrafa umut saçan iki genç sevgiliyi; "Alaca Karanlık Öyküsü" saplantılı düşünceleri ve duygusal gelgitleri geleceğini değiştiren bir genci; "Unutulmuş Düşler" ise yıllar sonra karşılaştıkları bir villada geçmişleriyle yüzleşen aklın ve kalbin arasına sıkışmış iki yetişkini ele alıyor. Okuyucu bu öykülerde bireylerin çalkantılı hayatlarından aşkın ve umudun yolculuğuna çıkıyor.Öğe Leseförderung durch integriertes lesen und schreiben am beispiel der Deutschlehrerausbildung in der Türkei(De Gruyter, 2017) Heppınar, Gülay; Uzuntaş, AyselDie Lesekompetenz stellt eine grundlegende Voraussetzung sowohl für den Erfolg im Studium als auch für den Erfolg im zukünftigen Lehrerberuf der Studierenden der fremdsprachlichen Deutschlehreraubildung in der Türkei dar und sollte gezielt gefördert werden. Ziel dieses Aufsatzes ist es, ein Unterrichtskonzept zur Förderung der Lesekompetenz im Fachbereich Deutsch als Fremdsprache in der Türkei (Deutschlehrerausbildung) vorzustellen und die Auswirkungen des eingesetzten Instrumentariums auf die Entwicklung der Lesekompetenz empirisch darzustellen. Zu diesem Zweck wurde eine Interventionsstudie durchgeführt, die in Form eines Förder-Kontroll-Vergleichs angelegt ist. Zur Erfassung der Leseleistung wurden in der Förder- und Kontrollgruppe Lesetests (Vortest-Endtest) aus der Deutschen Sprachprüfung für den Hochschulzugang (DSH) eingesetzt. Aus den Ergebnissen geht hervor, dass sich die Lesekompetenz der Studierenden der Fördergruppe durch das Unterrichtskonzept „Leseförderung durch integriertes Lesen und Schreiben“ im Vergleich zu den Studierenden der Kontrollgruppe signifikant verbessert hat.Öğe Verstehen im interkulturellen kontext am beispiel des Frankfurter reiseberichts des Türkischen schriftstellers Ahmet Haşim(Universitäts- und Landesbibliothek Darmstadt, 2012) Uzuntaş, AyselIn dem Aufsatz geht es um Verstehen im interkulturellen Kontext am Beispiel des Frankfurter Reiseberichts von Ahmet Haşim, in dem er seine Erlebnisse, Eindrücke und Begegnungen, während eines Sanatorium-aufenthalts in Frankfurt (1932) aus der Perspektive eines Fremden erzählt. Es wird die Erzählung ‚bir zihniyet farkı (ein Unterschied in der Mentalität)‘ aufgegriffen und die interkulturelle Sichtweise, die Inkongruenz zwischen dem Gemeinten und dem Verstandenen in der Kommunikation thematisiert und aus der interkulturellen Hermeneutik versucht zu analysieren. Es stellt sich heraus, dass eine Äußerung sowohl als ein Angebot, wie auch als Kompliment bzw. eine Liebenswürdigkeit interpretiert werden kann, und dass die kulturspezifischen Erfahrungen beim Verstehen eine zentrale Rolle spielen.Öğe Etkili iletişim : anlatabilmek ve anlayabilmek(Kastamonu Üniversitesi, 2013) Uzuntaş, AyselEtkili İletişim, problem çözme, çatışmaları yönetme gibi yetilerin yanı sıra kendini ifade edebilmek, anlatabilmek ve karşısındaki anlayabilmek gibi yetileri de kapsamakta ve öğretmen yeterlikleri arasında bulunmaktadır. Eğitim fakültelerinde 2006 yılında yapılan program değişikliği neticesinde öğretmen adaylarına ders olarak sunulmaktadır. Bu makalede öncelikle iletişimin ne olduğu, iletişimin etkili olması için, anlatabilmek ve anlayabilmek için gerekli olan yetilerin neler olduğu üzerinde durulmaktadır. Böylece anlatabilmek için gönderici neleri dikkate almalıdır, anlayabilmek için yalnız sözlü mesajdaki kelimelerin ya da cümlenin anlamının çözümlenmesi yeterli midir; kelimeler ile ifade edilemeyen duygu ve düşünceleri de anlamak mümkün müdür; algı ve empati yetisinin bir şeyi ya da birini anlamak için ne gibi önemi vardır gibi sorulara cevap aranmaktadır. Bunun için literatür taraması yapılmış ve betimleme yoluna gidilmiştir. Çalışma, etkili iletişim bilgisine sahip olmanın etkili iletişim becerisine sahip olmak anlamına gelmediğinden hareketle bilgi ile beceri arasında bir köprü kurmak amacıyla uygulama üzerinde de durmaktadır. Uygulama bölümünde inceleme malzemesi / materyal olarak seçilen Orhan Veli’nin ‘Anlatamıyorum’ adlı şiiri içerik analizi ve söylem analizi yöntemleriyle analiz edilmiş ve uygulamaya dönük alıştırma örnekleri sunulmaya çalışılmıştır. Belirlenen örnek ve alıştırmalar ile algılama, empati, bir konuyu / kendini anlatabilme, birini / bir şeyi anlayabilme gibi yetilerle etkili iletişim becerisinin kazanılmasına yönelik didaktik bir model ortaya konmaya çalışılmıştırÖğe Evaluative functions of reporting verbs in the introductions of master theses(Gyandhara International Academic Publications, 2019) Swear, Muna Abdualhussein; Kalajahi, Seyed Ali RezvaniPurpose of the study: This study has unearthed the serious challenges faced postgraduate students in the University of Technology in either over-using or miss-using of some reporting verbs which make their work monotonous and repetitive Methodology: The study is based on a small corpus consisting of the Introduction (henceforth LR) in 3 master theses written by students from the University of Technology who finished their Master's degree in engineering. It is important to mention here that the term” writer” is used to refer to the master student who is reporting information and ideas of the previous studies written in the same field and the term “source” refers to the person who is being reported as a reference in the study. Results: The analysis revealed the students' preference to use factive verbs more than non-factive verbs; however, they are non-willing to use counter-factive verbs in writing the Introductions. This indicates their inability to challenge existing knowledge in the field effectively. Applications of this study: This research can be used for the universities, teachers, and students. Novelty/Originality of this study: In this research, the model of the Evaluative Functions of Reporting Verbs in the Introductions of Master Theses is presented in a comprehensive and complete manner. © Swear and Kalajahi.