Tez Koleksiyonu

Bu koleksiyon için kalıcı URI

Güncel Gönderiler

Listeleniyor 1 - 4 / 4
  • Öğe
    Sprechangst und die förderung der sprechkompetenz Durch dramapädagogik im handlungsorientierten unterricht
    (Türk-Alman Üniversitesi, 2024) Şentürk, Filiz; Uzuntaş, Aysel
    ÖZET Bu yüksek lisans tezi, eylem odaklı derslerde drama pedagojisi aracılığıyla konuşma kaygısını ve konuşma becerilerinin geliştirilmesini incelemekte ve drama pedagojisinin, yabancı dile özgü konuşma kaygısının üstesinden gelinmesi konusunda etkili bir öğretim yöntemi olup olmadığını değerlendirmeyi amaçlamaktadır. Yabancı dile özgü konuşma kaygısı, duygusal blokajlar nedeniyle etkilenen kişilerin kendilerini yabancı dilde sözlü olarak ifade etmekte zorlandıkları özel bir kaygı türüdür. Bu konuşma kaygısının tetikleyicileri, olumsuz değerlendirilme korkusu, dilsel yetenekler konusundaki güvensizlik ve yetersizlik hissi gibi faktörler, dil öğrenenler için büyük zorluklar teşkil etmektedir. Buna karşılık, drama, oyuncuların hayali rollere bürünerek kurgusal bir dünyada ve yaratılmış kimliklerle özgürce hareket etme fırsatı bulduğu bir oyun ve konuşma alanı sunar. Bu gerçekten hareketle, yabancı dile özgü konuşma kaygısının DaF derslerinde üstesinden gelinmesi konusunda drama pedagojisinin dönüştürücü gücünü göstermek amacıyla ampirik bir çalışma olarak bir drama projesi yürütülmüştür. Bu proje kapsamında, 14/15 yaşlarındaki ve başlangıç dil seviyesinde (A1/A2) olan 29 kız öğrenciyle çalışılmıştır. Proje, her hafta 4 saatlik bir ders bloğu ile 8 haftalık süre boyunca gerçekleştirilmiştir. On iki kız öğrenci ile proje başlamadan önce (birinci aşama) ve tamamlandıktan sonra (ikinci aşama) görüşülmüştür. İlk aşamanın amacı, öğrencilerin konuşma kaygısının olup olmadığını belirlemekti. Drama projesi tamamlandıktan sonra, drama pedagojisinin öğrencilerin konuşma kaygısı ve konuşma becerileri üzerinde ne ölçüde etkili olduğunu öğrenmek için görüşmenin ikinci aşaması gerçekleştirildi. Elde edilen sonuçlar, Mayring'in nitel içerik analizi yöntemi kullanılarak kategorileştirilmiş ve ardından analiz edilmiştir. Sonuçlar, tüm öğrencilerde konuşma kaygısının mevcut olduğunu, ancak bunun farklı şekillerde ortaya çıktığını göstermektedir. Görüşmenin ikinci aşamasındaki sonuçlar, drama pedagojisinin öğretim yöntemi olarak geleneksel öğretime kıyasla tüm öğrenciler tarafından dilsel ifade fırsatı açısından olumlu bir şekilde algılandığını göstermektedir. Ayrıca, öğrencilerin kurgusal bir role büründüklerinde herhangi bir konuşma kaygısı hissetmedikleri belirlenmiştir. Ayrıca drama içindeki doğaçlamanın, bir şey sunma motivasyonu nedeniyle öğrencilerin serbest ve doğaçlama konuşma becerisini artırdığı tespit edilmiştir. Elde edilen sonuçlara dayanarak, drama pedagojisinin konuşma kaygısı üzerindeki etkisinin açıkca görülebildiği sonucuna varılabilir. Drama tarafından sağlanan konuşma fırsatları ile kaygısız bir şekilde konuşabilme imkânı, iletişimsel yeterliliğin geliştirilmesine önemli ölçüde katkıda bulunmaktadır. Bu sürecin sürekli ve uzun vadeli olarak devam ettirilmesi, daha sürdürülebilir sonuçlar elde etmek için arzu edilmektedir.
  • Öğe
    Empirische untersuchung zur effektivität des lehr-und lernprozesses in der online-lehre des faches deutsch als fremdsprache
    (Türk-Alman Üniversitesi, 2023) Taş, Serhan; Uzuntaş, Aysel
    Geçmişten bugüne etkili öğretmen davranışları ve öğretmen özellikleri, bilim insanlarının odağında olmuş ve bu konuda çok sayıda akademik çalışma yapılmıştır. Bahsedilen bu öğretmen davranışları ve öğretmen özellikleri, öğrencilerin okulda sergiledikleri performanslarda da etkilidir. Yaşanan teknolojik gelişmelerle dünya, değişmekte ve gelişmektedir. Günümüzde var olan üniversitelerin birçoğu, bu değişime ve gelişime ayak uydurarak yüz yüze eğitime alternatif olarak öğrencilere çevrimiçi eğitimler sunmaya başlamıştır. Çevrimiçi derslerin sunulmasının yanında çevrimiçi derslerin etkililiğinin artırılması için yeni yöntem ve stratejiler gerekmektedir. Bu çalışma, yabancı dilde verilen çevrimiçi derslerde hangi öğretim görevlisi davranış biçimlerinin ve özelliklerinin öğrenciler tarafından etkin olarak algılanıp algılanmadığının saptanmasını, öğretim görevlileri ile öğrencilerin algılarındaki benzer ve farklı noktaların mercek altına alınmasını ve en nihayet bu çevrimiçi derslerin öğrenciler tarafından etkin olarak algılanıp algılanmadığını ortaya koymayı amaçlamaktadır. Çalışmada, nicel çalışma metodundan yararlanılmış olup bu anlamda 33'ü Türk ve yabancı öğretim görevlisi ile 114'ü Almanca hazırlık sınıfı öğrencisi olmak üzere toplamda 147 kişinin katılımıyla Türk-Alman Üniversitesi Almanca Hazırlık Biriminde, çeşitli öğretim görevlisi davranış biçimlerinin ve özelliklerinin değerlendirilmesini kapsayan 18 maddelik bir anket çalışması gerçekleştirilmiştir. Anket çalışması değerlendirilirken kullanılan istatiksel yöntemler iki adettir. Birincisi iki örnek bağımsız T-Testi iken ikincisi Pearson korelasyon testidir.
  • Öğe
    Empirische untersuchung zur effektivität des lehr- und lernprozess in der onlinelehre des faches Deutsch als fremdsprache
    (Türk-Alman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2023) Taş, Serhan
    Effective teacher behaviour and teacher characteristics have been in the focus of researchers in the past and numerous scientific papers have been published. Pupils' performance at school depends on various factors. These factors include teacher behaviours and teacher personalities. As technology advances, the world is constantly changing and evolving, so many universities offer online teaching alongside face-to face teaching. New methods and strategies are needed to promote effectiveness in online teaching. In addition, new insights are still required to optimise online teaching. The aim of this thesis is to identify and analyse how language teachers and students perceive online teaching, which behaviours of language teachers are perceived as effective by students and what are the similarities and differences in language teachers' and students' perceptions of online teaching. This study is based on a quantitative research method. Therefore, two questionnaires containing 18 items were used. The survey involved 33 language teachers and 114 students working at the Foreign Language Centre of the Turkish-German University. Two statistical methods are used to evaluate the survey. The first is an Independent Two-Sample T-Test and the second a Pearson Correlation Test.
  • Öğe
    Die darstellung des Türken- und Türkeibildes in den jüngsten da - lehrwerken
    (Türk-Alman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2023) Yıldırım, Yelda
    Zwischen Deutschland und der Türkei bestehen vielfältige Beziehungen. Einerseits ist Deutschland der wichtigste Wirtschaftspartner sowie Investor in der Türkei. Zudem bilden die Deutschen die Mehrheit der Touristen in der Türkei. Andererseits bilden über drei Millionen Menschen türkischer Herkunft die gro?ßte Gruppe ehemaliger Einwanderer, die heute dauerhaft in Deutschland leben. (Auswärtiges Amt 2022b) Dementsprechend ist zu erwarten, dass Aspekte der türkisch-deutschen Beziehungen zu einem gewissen Grad auch in Lehrwerken repräsentiert werden. Es stellt sich die Frage, welchen Einfluss die Beziehungen zwischen Deutschland und der Türkei auf die Gestaltung der DaF-Lehrwerke haben. Der Ausgangspunkt dieser Masterarbeit ergab sich aus der Intention zu analysieren, inwiefern die Vielfalt des deutschsprachigen Raumes in Bezug auf seine gro?ßte Minderheit in Deutschland - die Türkeistämmigen - auch in gängigen Lehrwerken für Deutsch als Fremdsprache widergespiegelt wird. Dementsprechend befasst sich die vorliegende Masterarbeit mit dem Stellenwert des Türken- und Türkeibildes1 in den jüngsten DaF - Lehrwerken, die zwischen den Jahren 2010 und 2022 vero?ffentlicht wurden. Zudem wird ermittelt, welchen Bezug ihre Darstellung im Hinblick auf die türkisch-deutschen Beziehungen hat. Basierend auf Ro?sler (2012) wird in dem empirischen Teil dieser Arbeit eine synchrone, beschreibende und interpretative Lehrwerkanalyse und eine empirische Studie auf der Basis der Inhaltsanalyse nach Mayring (2015) durchgeführt. Mit dieser qualitativen Methode wird das gewonnene Datenmaterial analysiert und kategorisiert. Die Ergebnisse zeigen, dass die Darstellung des Türken- und Türkeibildes sich in 6 Themenbereiche einordnen lässt und zudem der Stellenwert in Lehrwerken die türkisch deutschen Beziehungen historisch widerspiegelt.