Psikoloji Bölümü Koleksiyonu
Bu koleksiyon için kalıcı URI
Güncel Gönderiler
Öğe Üst-duygu ölçeği’nin Türkçeye uyarlanması ve psikometrik özelliklerinin incelenmesi(J Cogn Behav Psychother Res, 2022) Yardımcı, Adalet; Bahtiyar, BaşakÜst-duygular, bireyin birincil duygusuna yönelik gösterdiği duygusal tepkileri içermektedir. Üst-Duygu Ölçeği (Meta-Emotion Scale), üst-duygusal tepki ve deneyimleri değerlendirmek için kullanılan öz bildirime dayalı bir ölçüm aracıdır. Bu çalışmada ölçeğin Türkçe uyarlamasının yapılması ve psikometrik özelliklerinin incelenmesi amaçlanmıştır. Bu amaçla çalışma, yaşları 18 ile 50 arasında değişen (Ort.= 28.49, S =6.95) 293 gönüllü katılımcı (179 kadın, 114 erkek) ile yürütülmüştür. Araştırmanın verisi demografik bilgi formunun yanı sıra, Üst-Duygu Ölçeği, Bilişsel ve Duygusal Bilinçli Farkındalık Ölçeği – Revize Formu (BDBFÖ-R), Kabullenme ve Eylem Ölçeği-II (KEÖ-II), Psikolojik İyi Oluş Ölçeği (PİO) kullanılarak elde edilmiştir. Açımlayıcı faktör analizi sonuçlarına göre 26 madde içeren Türkçe form, Olumlu Üst-Duygular ve Olumsuz-Üst Duygular olmak üzere 2 boyutlu bir yapı sergilemektedir. Ölçek boyutları iyi düzeyde iç tutarlık özelliğine sahiptir. Geçerlik analizlerinde olumlu ve olumsuz üst duygular ile bilinçli farkındalık, psikolojik esneklik ve psikolojik iyi olma arasında beklenen yönde ilişkiler gözlenmiştir. Ayrıca Olumlu Üst-Duygular boyutunun psikoloji iyi olmayı, esneklik ve farkındalığın ötesinde açıklayabildiği belirlenmiştir. Çalışma sonuçları Üst-Duygu Ölçeği Türkçe formun duygulara yönelik olumlu ve olumsuz duygusal tepkileri değerlendirmek için kullanılabilecek geçerli ve güvenilir bir ölçüm aracı olduğuna işaret etmektedir.Öğe Algılanan stres ve üniversiteye uyum süreci: bilgece farkındalığın aracı rolü(2018) Çetiner, Ece Sağel; Karakaş, Gözde Sayın; Selçuk, Ozan Can; Şakiroğlu, MehmetÖğrencilerin üniversitenin ilk yılında yaşadıkları yoğun stres ve uyum sorunları alanyazında ilgi gören önemli konulardır. Stresle ilgili olarak son dönemlerde sıkça araştırılan bir kavram da bilgece farkındalıktır. Stresin bilgece farkındalıkla ilişkisini ele alan çalışmalarda, bu iki kavramın birbirleri ile anlamlı düzeyde negatif ilişkili olduğu görülmektedir. Buradan yola çıkarak çalışmada üniversiteye uyum, algılanan stres ve bilgece farkındalık değişkenleri arasındaki ilişkilerin incelenmesi amaçlanmıştır. Çalışmanın örneklemi üniversite hayatının ilk yılında bulunan 17-29 yaş arasındaki 240 öğrenciden oluşmaktadır. Katılımcılara demografik bilgi formu, Bilgece Farkındalık Ölçeği, Algılanan Stres Ölçeği ve Üniversite Yaşamı Ölçeği uygulanmıştır. Sonuçlar, öğrencilerin algıladıkları stres düzeyi ile üniversiteye uyumun değişkenlerinin (duygusal uyum, üniversite ortamına uyum, karşı cinsle uyum, akademik uyum, sosyal uyum) anlamlı düzeyde negatif yönde ilişkili olduğunu göstermektedir. Öğrencilerin bilgece farkındalık düzeylerinin ise algılanan stres düzeyleri ile anlamlı düzeyde negatif ilişkili olduğu; Kişisel Uyum(KU) dışında diğer tüm üniversiteye uyum değişkenleri ile de anlamlı düzeyde pozitif ilişkili olduğunu görülmüştür. Bunlara ek olarak, bilgece farkındalığın algılanan stres ve üniversiteye uyum (KU hariç) değişkenleri arasında aracılık ettiği tespit edilmiştir. Sonuç olarak, bu çalışma stresin üniversiteye uyumu nasıl etkilediğinin anlaşılmasına katkıda bulunmuştur. Üniversiteye uyumu arttırmaya yönelik müdahale programlarında bilgece farkındalığı geliştirmenin faydalı olabileceğini öne sürmektedir.