Yazar "Esen, Emel" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 10 / 10
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe An overview of studies on impression management and sustainability performance(2024) Karaca Varinlioğlu, Selin; Esen, EmelSustainability has an important place in the business world and the sustainability-oriented strategies adopted by companies have a significant impact on stakeholders' perceptions of companies. Companies' contributions to sustainability create value by increasing financial success, reputation, positive consumer attitudes and employee loyalty. Companies with high corporate sustainability performance gain competitive advantage and their ability to withstand challenges is increased. The main purpose of the current study is to explain the relationship between sustainability performance and impression management based on the studies in the literature. For this purpose, the Web of Science database was searched using the terms "impression management" and "sustainability performance", and 6 articles in which both terms were included together in the study abstract were examined in detail. The studies reveal that sustainability reports are used as a communication tool to shape stakeholders' perceptions of companies' sustainability performance. In order to have a better impression in the eyes of stakeholders, companies show their achievements in their sustainability reports and may apply to defensive impression management tactics against negative situations they are in. Companies generally emphasise the positive aspects of their sustainability performance in their reporting processes and provide comprehensive explanations about their achievements and efforts. However, when it comes to negative events or issues related to performance, this information is either omitted or dealt with in a very limited manner. The optimism and certainty of CEO messages in sustainability also have been increasing over time and the language of the texts is used for impression management purposes rather than reflecting the company's sustainability performance. However, while managing impressions, companies are not limited to written content, they can also present their sustainability performance to readers in a more positive way through infographics. Studies show that companies also utilise integrated reports to convey information on sustainability performance. Companies with low sustainability performance provide less and more ambiguous information about their sustainability performance in their integrated reports in order to hide negative impressions. Therefore, there is a relationship between sustainability performance and impression management, and companies with low sustainability performance try to offset negative impressions by applying impression management tactics.Öğe CEO mesajlarındaki izlenim yönetimi taktikleri üzerine bir literatür araştırması A literature review on impression management tactics in CEO messages(2024) Karaca Varinlioğlu, Selin; Esen, EmelGünlük yaşamda bireyler, sosyal çevrelerindeki insanların kendileri hakkındaki düşüncelerini etkileyebilmek için farklı davranış biçimleri sergileyebilmektedirler. Bu durum kişisel yaşamda olduğu kadar iş yaşamında da görülmekte ve çalışanlar bireylerin kendileri hakkındaki izlenimlerini etkileyebilmek için çeşitli taktiklere başvurmaktadırlar. Üst düzey yönetime bakıldığında ise CEO’lar, şirketlerini temsil etmekte ve ilgilileri tarafından takip edilmektedirler. CEO’ların açıklamalarının gerek iç gerekse dış paydaşlar üzerindeki etkileri dikkate alındığında, mesajlarında yer alan izlenim yönetimi taktikleri izleyicilerin şirket hakkındaki düşüncelerini etkilemede önemli bir rol oynayabilmektedir. Bu nedenle çalışmada, CEO’ların metinlerinde yer alan izlenim yönetimi taktilerini belirlemeye yönelik bir literatür araştırması yapılması hedeflenmiştir. Konu ile ilgili incelenen yirmi dokuz makale sonucunda CEO’ların kişilik ve demografik özelliklerinin, kurucu olma statülerinin, tanınırlıklarının ve kültürlerinin CEO’ların izlenimlerini nasıl yönettikleri üzerinde etkili olduğu görülmektedir. Bununla birlikte izlenim yönetimi kriz dönemlerinde paydaşlarla iletişimde, finansal analistlerin tahmin davranışlarını etkilemede ve CEO’ların görevden ayrılma ihtimallerine ilişkin takipçilere fikir sunmada rol oynamaktadır. Ayrıca CEO’ların mesajlarının yer aldığı raporların türü ve şirketin performansına göre de izlenim yönetimi taktikleri farklılaşabilmektedir. Araştırmalar aynı zamanda CEO’lar ve yönetim kurulu başkanları tarafından yazılan mesajlardaki benzerlikleri ve farklılıkları da ortaya çıkarmaktadır. Çalışmalar incelendiğinde, CEO’ların açıklamalarında yer alan sürdürülebilirlik ve entelektüel sermaye gibi konuların yanı sıra olumsuz ifadelerin de izlenim yönetimi kapsamında ele alındığı görülmektedir.Öğe Climate change disclosures of companies in selected developed and emerging countries with impression management perspective(Emerald Group Publishing, 2023) Karaca Varinlioğlu, Selin; Esen, Emel; Bulgur, Nazlı EceThe Sustainable Development Goals (SDGs) represent the leading governance frame with which the international community tries to address complex interconnected global issues. The SDGs were adopted in 2015 by all 193 UN member states and were also quickly embraced by most Multinational Enterprises (MNEs), International NGOs and leading business schools. But progress has proved slow. In 2020, the United Nations announced a ’decade of action’ to speed-up progress in the area. To what extent and under what circumstances can MNEs help in this effort: revitalize the SDGs and rescue the beneficial effects of globalization?Öğe Girişimci ve yenilikçi üniversite rektörlerinin izlenim yönetimi taktikleri: Sosyal medya paylaşımları üzerine bir araştırma(2024) Karaca Varinlioğlu, Selin; Özsözgün Çalışkan, Arzu; Esen, Emelzlenim yönetimi kavramı, bireylerin veya kurumların başkalarının kendileri hakkındaki görüşlerini etkileme girişimlerini ifade etmek için kullanılmaktadır. Günlük yaşamda olduğu kadar kurumsal dünyada da izlenim yönetimine rastlanmakta, üst düzey yöneticiler kendilerinin başkalarının gözünde nasıl göründüklerini kontrol etmeye çalışmaktadırlar. Mevcut çalışmanın temel amacı, Türkiye’de “Girişimci ve Yenilikçi Üniversite Endeksi”nde yer alan üniversitelerin rektörlerinin, bireysel Twitter hesaplarında izlenimlerini nasıl yönettiklerinin belirlenmesidir. Bu amaç doğrultusunda Türkiye’nin en girişimci ve yenilikçi üniversiteleri arasında yer alan beş üniversite rektörünün Twitter hesaplarında yaptıkları paylaşımlar incelenmiştir. Araştırmaya konu olan gönderiler hem yazılı metinleri hem de fotoğraf ve video gibi görsel içerikleri kapsamaktadır. Araştırmanın sonuçları, niteliklerini tanıtma ve kendini sevdirme gibi proaktif özellik taşıyan saldırgan izlenim yönetimi taktiklerinin Twitter paylaşımlarında sıklıkla kullanıldığını göstermektedir.Öğe How employee well- being mediates the relationship between employee experience and work engagement?(2024) Özçınar, Berk; Esen, Emel; Karaca Varinlioğlu, Selin; Başar, DoğanThe purpose of this study was to examine the impact of employee experience on work engagement. A questionnaire consisting of both open-ended and multiple-choice items was administered to 308 respondents working in seven main insurance companies operating in Turkey. Employee experience is divided into three dimensions: the perceived importance of managers, work meaningfulness, and career-focused experience. According to the results of this study, employee experience has an important effect on work engagement. Employee well-being partially mediates the relationship between employee experience and work engagement. The importance of the research is that it shows that employee experience practices and welfare policies implemented by companies will ultimately result in work engagement. We emphasize the importance of providing employees with a positive experience throughout their journey, from recruitment to post-employment, as it leads to positive outcomes at both an individual and organizational level.Öğe İş yeri inovasyonunun bir örneği olarak uzaktan çalışmanın iş yaşam dengesine etkisi: Çalışan anneler üzerine bir araştırma(YTÜ Sosyopark Yayınları, 2019) Karaca Varinlioğlu, Selin; Esen, EmelTeknolojinin getirdiği yenilikler iş yerindeki çalışma ortamını değiştirmekte, yeni teknolojiler ve iletişim araçları çalışanların ofisten uzakta işlerini yu?ru?tebilmesine olanak tanımaktadır. Bu araştırmanın amacı, Tu?rkiye’de gittikçe artan bu yeni çalışma yönteminin çalışan annelerin iş-yaşam dengesi u?zerindeki etkilerini incelemektir. Yazında iş-yaşam dengesi u?zerine çalışan annelerin yaşadıkları sorunlardan hareketle örneklem seçiminde çalışan anneler tercih edilmiştir. Örneklemin oluşturulmasında öncelikle uzaktan çalışma yöntemine geçen firmalara ulaşılarak çalışan annelerle iletişime geçilmiş ve kartopu örnekleme tekniği kullanılmıştır. Çalışan annelerin bireysel deneyimlerine ulaşılabilmek için nitel araştırma yöntemi tercih edilmiştir. Farklı sektörlerde uzaktan çalışma yöntemine geçen firmalarda çalışan 16 anne ile 12.03.2019 - 27.06.2019 tarihleri arasında mu?lakatlar gerçekleştirilmiştir. Demografik form, mu?lakat esnasında tutulan ses kayıtları ve mu?lakat notları birkaç kez gözden geçirilerek belirli temalar ortaya çıkarılmıştır. Mu?lakatlar neticesinde uzaktan çalışmanın, çalışan annelerin iş-yaşam dengelerini iyileştirdiği ortaya konmuştur. Bulgularda, yoldan tasarruf edilen zaman ile çocuğa ayrılan zaman faktöru? ön plana çıkmıştır. Bunun yanı sıra fiziksel rahatlık, ev işlerine ayrılan zaman, daha verimli, motive ve konsantre çalışabilme gibi hem kişisel hem işe yönelik bulgulara rastlanmıştır. Uzaktan çalışma gerçekleştirilirken yapılan iş, uzaktan çalışılan gu?n sayısı, uzaktan çalışma mekânı tercihinde çocuğun yaşı, evde olmaması ile aile ve bakıcı desteği gibi konular belirleyici olmaktadır.Öğe Kurumsal imaj ve itibar yönetimi(Nobel Akademik Yayıncılık, 2022) Karaca Varinlioğlu, Selin; Esen, EmelTeknolojik ve dijital dönüşümle birlikte yönetim anlayışında da çok önemli değişimler meydana gelmiştir. Eserde, yönetimde iletişim tüm yönleriyle incelenmiştir. Liderlikten çeşitlilik yönetimine, inovasyondan etiğe kadar pek çok önemli konu ele alınmıştır.Öğe Potential employees’ impression management tactics and human resource management professionals’ perspectives(Istanbul University Press, 2023) Karaca Varinlioğlu, Selin; Bakanoğlu, Yağmur; Esen, EmelThis research aims to determine the impression management tactics used by potential employees that are important to employers in the job market, particularly in their curriculum vitaes (CVs) and interviews during the application process, and to identify which tactics are the most important to human resources (HR) specialists. The study has employed within its scope semi-structured interviews that allow a thorough examination of the participants’ feelings, attitudes, and thoughts with 45 potential employees and eight HR professionals. The study findings reveal that potential employees mostly prefer the tactics of building a favorable image, self-promotion, and supplication, whereas they use exemplification tactics less. Similar to these results, HR professionals also highlighted the tactics of building a favorable image, self-promotion, and supplication in recruitment interviews. The study results are expected to be beneficial for creating a more positive image of potential candidates in the labor market, both during the recruitment interviews and the job application stage.Öğe Reflections of remote working on positive organizational behavior issues in workplace: Looking at happiness, wellbeing and psychological resilience(Peter Lang, 2021) Karaca Varinlioğlu, Selin; Esen, EmelWith the outbreak of the current Covid-19 pandemic, work life has changed dramatically. Remote working has become a monumental topic for the business world. This change, in fact, induces some notable impacts for work-life and is likely to sustain for a very long time, as companies increasingly report working outside the office and tend to continue adopting this even after the pandemic. In this regard, this book is based on the idea that a comprehensive approach on remote working needs to be provided with a multi-dimensional perspective. This edited book is based on chapters in the fields of remote working practices addressing current critical debates and strings together with theories and findings through novel data-driven insights. In this context, the book presents the ongoing discussion on remote working by including studies mainly on work-life balance, work-family conflict, leadership, motivation, HR policies, ethics, training and other related topics. The studies in this book are expected to provide answers to questions raised by problems resulting from remote working practices.Öğe Strateji ve toplum: Etik ve sosyal sorumluluk(Eğitim Yayınevi, 2021) Karaca Varinlioğlu, Selin; Esen, Emel[Özet yok]