Sanal gerçeklik ve medya
Citation
Arıkan, Burhanettin A. (2023). Sanal gerçeklik ve medya. TRT Akademi.Abstract
Uygarlık tarihi içinde toplum, bilim ve teknoloji büyük bir hızla değişip dönüşürken,
İletişim Bilimlerinin de bundan nasibini almamasını beklemek ancak mesleki şovenizmin veya ideolojik körlüğün bir sonucu olarak gerçekleşebilir. Hâlbuki iletişim
bilimleri, geçmişte yazının ve matbaanın icadında yaşanan kırılmayla benzer ancak
çok daha etkili bir kırılmayı, bugün iletişim ve medyanın giderek algoritmikleşmesiyle yaşıyor. Bunun yansımalarına da günümüzde artık sarmal medya kategorisi
altında değerlendirdiğimiz Metaverse vb. uygulama alanlarında şahit oluyoruz.
Sarmal medya; izleyiciyi veya kullanıcıyı gerçekçi, etkileşimli bir deneyimle sarmalayarak algısına tamamen hâkim olan medya biçimlerini ifade eder. Bu, sanal gerçeklik (VR), artırılmış gerçeklik (AR) ve karma gerçeklik (MR) teknolojilerinin yanı sıra
video oyunları ve simülasyonlar gibi diğer etkileşimli medya biçimlerini de içerebilir.
Sarmal medyanın amacı, kullanıcı için üç boyutlu bir ortam hissi yaratmak ve dijital
ortamda fiziksel olarak varmış gibi hissetmelerini sağlamaktır. Sarmal medyanın en
ileri şeklini ve Metaverse uygulamalarının da temelini oluşturan XR (Extended Reality – Genişletilmiş Gerçeklik) teknolojisi ise, sanal gerçeklik (VR), artırılmış gerçeklik
(AR) ve karma gerçeklik (MR) teknolojilerinin birleşimini ifade eder. XR, gerçek ve
dijital dünyalar arasındaki çizgileri bulanıklaştıran sarmal deneyimler yaratmak için
kullanılır.