Yeni medya araştırmalarında yöntemler ve araçlar ne kadar yeni? Türkiye'deki lisansüstü tezlere dair bir meta analiz çalışması
Citation
Posos Devrani, Ayşe Elif ve Kesici, İpek (2020). Yeni medya araştırmalarında yöntemler ve araçlar ne kadar yeni? Türkiye'deki lisansüstü tezlere dair bir meta analiz çalışması. 13 (1), 273-293.Abstract
Yeni medya, hem iletişim disiplininde hem de disiplinlerarası çalışma alanlarında sıklıkla
karşımıza çıkan bir anahtar kelime olma özelliğini korumaktadır. Yeni medya alanında
yapılan akademik çalışmalara bakıldığındaysa, araştırılan aracın özne ya da nesne
konumunda olduğu araştırma sorularına cevap aranırken halen geleneksel araştırma
yöntemleri ve araçlarının ağırlığı dikkat çekmektedir. Bu çalışmada, dünyadaki yeni medya
araştırma yöntemlerindeki yaklaşımlar, Türkiye’deki iletişim çalışmalarında yeni yöntem
arayışları ve uygulama örneklerine değinilmiş, Türkiye’de 2013-2018 yılları arasında
“yeni medya” konulu lisansüstü tezlerinin araştırma yöntemleri doküman inceleme ve
meta analiz yöntemiyle değerlendirilmiştir. Dünyadaki yeni medya araştırmalarında
kullanılan yöntemlerin, Türkiye’deki öğretim üyeleri tarafından yürütülen çalışmalarda
da kullanıldığı ve başarılı örneklere imza atıldığı görülmüştür. Ancak, bu yenilikçi
yaklaşımların lisansüstü tezler seviyesinde sıklıkla karşılığının olmadığı, daha çok
geleneksel araştırma yöntemleri ve araçları kullanıldığı tespit edilmiştir. Araştırma
yöntemleri derslerinin yeni medya araştırma yöntemlerini kapsayacak şekilde
genişletilmesi, yeni araçların kullanımı ve erişiminde lisansüstü öğrencilerin gerekli
eğitimlerden geçirilmesi ve teşvik edilmesi, yeni yöntem ve araçların kısıtlılıkları, etik
sorunları, fırsat ve riskleri konusunda bilgilendirilmeleri önerilmekte, böylece yeni yöntem
ve araçların lisansüstü tezlerdeki uygulamalarının artacağına inanılmaktadır. New media remain a keyword in both communication and interdisciplinary fields. When
we look at the academic studies conducted in the field of new media, it is still remarkable
that traditional research methods and tools are still dominant in the search for answers to
research questions where the research tool is the subject or object. In this study, the
approach in the world of new media research methods, new methods of seeking touched on
and practices in communication studies in Turkey between the years 2013-2018 new media
research methods of the graduate theses were evaluated by document review and meta
analysis method. New media research methods which are being used globally, are being
used concurrently by the academics in Turkey, and also as best practice cases. However, it
has been found that these innovative approaches often do not correspond to the level of
postgraduate theses, but rather use traditional research methods and tools. It is suggested
that the research methods courses should be expanded to include new media research
methods, and that graduate students should be educated and encouraged in the use and
access of new tools, and that they should be informed about the limitations, ethical
problems, opportunities and risks of the new methods and tools so that the applications of
the new methods and tools in graduate theses will increase