Trafik (karayolları zrounlu mali sorumluluk) sigortasında aşkın zarar ve ispatı
Citation
Seven, Elif (2023). Trafik (karayolları zrounlu mali sorumluluk) sigortasında aşkın zarar ve ispatı. Türk-Alman Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.Abstract
Öncelikle sigortacının trafik (karayolları zorunlu mali sorumluluk
sigortasının temel özellikleri), sözleşmenin tarafları ve yükümlülükleri incelenmiş, sonra
aşkın zarar kavramı ve aşkın zarar tazminatının şartları, aşkın zarar kapsamına giren
kalemler ve aşkın zarar tazminatının belirlenmesine ilişkin esaslar incelenmiştir.
Akabinde sigortacının trafik sigortasında temerrüde düşmesi sebebi ile oluşan aşkın zarar
tazminatı ve bu tazminatın ispat yöntemi hakkında çıkarımlarda bulunulmuştur.
Yapılan çalışmalar sonucunda, sigorta tazminatını ödemekte temerrüde düşen
sigortacıya karşı şartları oluştuğu takdirde HMK m. 110 ile haksız fiilden kaynaklanan
sigorta tazminatını ödeme yükümlülüğü ile borca aykırılıktan doğan aşkın zarar
tazminatının aynı dava dilekçesinde ileri sürülebileceği belirtilmiştir. Trafik sigortaları
bakımından sigorta sözleşmesinin amacına ve objektif iyiniyet kuralına aykırı davranıp
sigorta tazminatını ödemeyi geciktiren sigortacının zarar görenin yargılama giderlerinden
doğan aşkın zararını da tazmin edilebileceği ifade edilmiştir. TBK m. 122/2 hükmünde
ifade edilmek istenen durumun yetki tasarrufu ilkesinin istisnasını teşkil eden bir durum
olduğu ve aşkın zarar tazminatının soyut yöntem ile ispat edilmesinin yeterli olduğu da
bu çalışma sonucunda ortaya çıkmıştır. Son olarak alacaklının alacağı sigorta tazminatı
ile aşkın zarar tazminatı toplamı sigorta bedelini aştığı takdirde sigortacının sigorta bedeli
ile sorumlu olduğunu ve sigorta bedelini aşan meblağ ile sorumlu olmayacağını savunma
olarak ileri sürmesinin, aşkın zarar tazminatının kaynağının sigorta sözleşmesi değil
borca aykırılık olması sebebi ile geçersiz olacağı sonucuna varılmıştır. Prior to examining the concept of excessive loss, the conditions of excessive loss
compensation, the items included in the scope of excessive loss, and the principles of
determining the excessive loss compensation. First, the parties to the contract, and their
obligations to the insurer's traffic (main elements of the highways' compulsory liability
insurance), were examined. Following that, projections were developed on the excessive
loss compensation rate due to the insurer's failure to provide traffic insurance and the
means of proving this reimbursement.
Depending on the studies carried out, referring to HMK m. With 110 in the event
that the requirements against the insurer who fails to pay the insurance compensation are
satisfied, the claim for excessive loss can be made as part of a separate litigation or the
need to pay the insurance indemnity resulting from the tortious act and the excessive loss
compensation can be submitted in the same petition owing to the violation of the debt.
With regard to traffic insurance, it is stated that the insurer may also be held accountable
for the excessive loss of the subject person's legal expenses if they fail to pay the insurance
compensation by going against the intent of the insurance contract and the objective of
the good faith rule. This study has shown that the condition meant to be described in TBK
m 122/2 is an exception to the rule of authority disposition and that it is sufficient to
demonstrate excessive loss compensation by a method that is abstract. Finally, it has been
determined that if the sum of the insurance indemnity and excessive loss indemnity
exceeds the insurance cost, the insurer's claim that he is only responsible up to the
insurance amount and that he will not be liable for the amount exceeding that will be
invalid because the source of the excessive loss compensation is not the insurance
contract, but the breach of the debt.
Collections
- Tez Koleksiyonu [25]