Evaluating the effect of web based augmented reality on purchase intention in the online furniture retailing based on S-O-R model
Citation
Sayın, Ferhat (2023). Evaluating the effect of web based augmented reality on purchase intention in the online furniture retailing based on S-O-R model. Türk-Alman Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.Abstract
Çevrimiçi perakendecilik müşteriler tarafından her geçen yıl daha fazla talep
görmektedir. Perakendeciler özellikle çevrimiçi müşteri deneyimini arttırmak ve
müşterilerin ürün ya da hizmet seçiminde doğru karar verebilmesini sağlamak için
alternatif çözümler aramaktadır. Bu tezde çevrimiçi mobilya perakendeciliğine
odaklanılmaktadır. Çevrimiçi mobilya perakendeciliğinde yaygın olarak kullanılan
uygulama temelli artırılmış gerçeklik yerine web tabanlı artırılmış gerçeklik
araştırılmıştır. Web tabanlı artırılmış gerçeklik müşterilere görsel ve interaktif bir
deneyim sunmakla birlikte uygulama temelli artırılmış gerçekliğe göre daha ulaşılabilir
ve kolaydır. Bu tez web tabanlı artırılmış gerçekliğin müşterilerin satın alma niyetine
etkisini S-O-R model çerçevesinde ölçmektedir. Araştırma kapsamında 146 katılımcı ile
yüz yüze anket yöntemiyle toplanan veriler, kısmi küçük kareler yol modelleme yöntemi
kullanılarak yapısal eşitlik modellemesi ile analiz edilmiştir. Araştırma kapsamında web
tabanlı artırılmış gerçekliğin karakteristik özelliklerinden olan etkileşim, canlılık ve
güçlendirmenin mekânsal mevcudiyete, akabinde mekânsal mevcudiyetin karar
konforuna ve nihayetinde karar konforunun satın alma niyeti etkisi incelenmiştir. Çalışma
sonucuna göre tüm hipotezler desteklenmiş, satın alma niyetinin pozitif yönde etkilendiği
görülmüştür. Online retailing is becoming more and more demanded by customers every year. Retailers
are looking for alternative solutions to enhance the online customer experience and enable
customers to make the right decision when choosing products or services. This thesis
focuses on online furniture retailing. Web-based augmented reality is investigated instead
of application-based augmented reality, which is widely used in online furniture retailing.
Web-based augmented reality offers customers a visual and interactive experience and is
more accessible and easier to use than app-based augmented reality. This thesis measures
the effect of web-based augmented reality on customers' purchase intentions within the
framework of the S-O-R model. Within the scope of the research, the data collected by
the face-to-face survey method with 146 participants was analyzed by structural equation
modeling using the partial least squares path modeling method. Within the scope of the
research, the effects of interactivity, vividness, and enhancement, which are the
characteristic features of web-based augmented reality, on spatial presence, then the
effect of spatial presence on decision comfort, and finally the effect of decision comfort
on purchase intention, were examined. According to the results of the study, all
hypotheses were supported, and purchase intention was positively affected.
Collections
- Tez Koleksiyonu [13]