Eine junge universität in Istanbul - auswirkungen der Türkisch-Deutschen Universität auf ihr umfeld und die integration dieser in die urbane gesellschaft
Citation
Pehlivan, Melih (2023). Eine junge universität in Istanbul - auswirkungen der Türkisch-Deutschen Universität auf ihr umfeld und die integration dieser in die urbane gesellschaft. Türk-Alman Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.Abstract
Üniversiteler, toplumun bir ürünü olarak önemli sosyal kurumlar arasında yer almakta ve
bulundukları bölgenin sosyal, ekonomik ve kültürel gelişiminde merkezi bir rol oynamaktadır.
Bu toplumsal rol, eğitim (birinci misyon) ve araştırmanın (ikinci misyon) yanı sıra, özellikle
1980'lerden bu yana hem teorik hem de pratik olarak daha bilinçli bir şekilde "Topluma Hizmet"
veya "Üçüncü Misyon" olarak ele alınmaktadır. Türkiye'de üçüncü misyon, özellikle 2000'li
yıllardan itibaren ele alınmaya başlamıştır.
Henüz yeni bir kurum olan Türk-Alman Üniversitesi, iki kültürlü yapısı nedeniyle ilginç bir
araştırma konusudur. Bu tez, Türk-Alman Üniversitesi'nin Üçüncü Misyon çerçevesindeki
faaliyetlerini, çevresi üzerindeki etkisini, paydaşları arasındaki algısını ve üniversitenin kent
toplumuna entegrasyonunu incelemektedir.
Üniversitenin etkilerini ve mevcut algılarını analiz etmek amacıyla, nitel içerik ve belge
analizinin yanı sıra ilgili üniversite mensupları ve bölgesel paydaşlarla yapılan görüşmeler de
dahil olmak üzere farklı yöntemler kullanılmıştır. Araştırma soruları, üniversitenin Üçüncü
Misyon faaliyetlerine ve üniversitenin topluma entegrasyonuna odaklanmıştır.
Elde edilen sonuçlar, her ne kadar işbirlikleri ve projeler uzun süreli planlanan ve
sonuçlanmamış olsa da Türk-Alman Üniversitesi'nin bölge üzerinde halihazırda bazı önemli
etkileri olduğunu göstermektedir. Bu etkiler ancak sadece üçüncü misyon faaliyetleri sonucu
değil eğitim ve araştırma misyonun ve TAÜ'nün o bölgede oluşunun doğal sonuçlarıdır.
Üçüncü misyon için bir strateji olmamasına rağmen, üniversite bölgede olumlu değişiklikler
meydana getirmek için çeşitli faaliyetler ortaya koymuştur. Bunlar arasında şirketlerle ortak
projeler, danışmanlık hizmetleri, mezunların ve öğrencilerin yönlendirilmesi, okullara ve
liselere yönelik destekler ve belediyelerle işbirliği yer alıyor. Bu sayede Türk-Alman
Üniversitesi, kültürlerarası becerileri gelişmiş yüksek nitelikli öğrenciler yetiştirerek kalifiye
eleman açığının kapatılmasına ve şirketlerin uluslararası rekabet gücünün artırılmasına katkıda
bulunuyor. Ayrıca iş dünyasıyla kurduğu yapıcı ilişkiler ve ortak projeler aracılığıyla
inovasyonu teşvik etmektedir. Sosyal açıdan Türk-Alman Üniversitesi, düşük sosyo-ekonomik
statüye sahip bölge gençlerini yüksek öğrenime teşvik etmektedir. Ayrıca TAÜ, gençlerin
yükseköğrenimle sosyal sınıf atlama umudu inşa etmelerine yardımcı olmakta ve öğrenci ve
öğretmenlere destek sağlayarak eğitim süreçlerinin iyileştirilmesine katkıda bulunmaktadır.
Yerel belediye ile birlikte yürütülen projeler aracılığıyla da gençlerin dijital beceriler kazanmasına destek olmakta ve onları teknoloji ve girişimcilik konularında eğitmektedir. Öte
yandan, bölgede soylulaştırmaya yol açtığını da belirtmek gerekir. Dolayısıyla, üniversitenin
bölge üzerinde hem olumlu hem de olumsuz sosyal etkileri olduğu görülmektedir.
Ancak üniversitenin kent toplumuyla bütünleşmesi zorlu bir süreçtir. Üniversite, belediyeler ve
Milli Eğitim Kurulları (MEB) gibi bazı yerel paydaşlarla halihazırda etkileşim halinde olsa da
görüşmeler, entegrasyonun sağlanması için toplumun daha geniş kapsandığı etkinlikler ve
faaliyetler yoluyla yerel toplumla daha iyi bağlar kurulması ve toplumsal katılım faaliyetlerinin
artırılması gerektiğini göstermektedir. Üniversitenin iş dünyası ve kamu kurumları nezdindeki
algısının çok olumlu olduğu tespit edilmiştir. Yerel halk Türk-Alman Üniversitesi'ni bir değer
olarak görürken, izole edilmiş imajı nedeniyle kentsel çevreye entegrasyonunda zorluklar
olduğunu düşünmektedir.
Bu çalışmanın bulguları, yeni üniversitelerin etkilerinin ve kent toplumuna entegrasyon
sürecinin anlaşılmasına katkıda bulunmaktadır. Bulgular, üçüncü misyona yönelik stratejiler
geliştirmek ve Türk-Alman Üniversitesi ile çevresindeki toplum arasındaki ilişkileri
güçlendirmenin yanı sıra entegrasyonu teşvik etmek için bir temel oluşturabilir. Bu,
üniversitenin potansiyelini gerçekleştirmesine yardımcı olacaktır. Universitäten gehören als Produkt der Gesellschaft zu den wichtigsten gesellschaftlichen
Einrichtungen und spielen eine zentrale Rolle für die soziale, wirtschaftliche und kulturelle
Entwicklung der Region, in der sie angesiedelt sind. Neben Bildung (erste Mission) und
Forschung (zweite Mission) wird diese gesellschaftliche Rolle vor allem seit den 1980er Jahren
bewusst als "Dienst an der Gesellschaft" oder "Dritte Mission" sowohl theoretisch als auch
praktisch wahrgenommen. In der Türkei jedoch wurde die Dritte Mission vor allem ab den
2000er Jahren zunehmend thematisiert.
Als eine junge Institution ist die Türkisch-Deutsche Universität aufgrund ihrer bikulturellen
Struktur ein interessantes Forschungsobjekt. Die vorliegende Arbeit untersucht daher die
Aktivitäten der Türkisch-Deutschen Universität im Rahmen der Dritten Mission, ihre Auswirkungen auf ihr Umfeld, ihre Wahrnehmungen bei den Stakeholdern und die Integration
der Universität in die urbane Gesellschaft.
Um die Auswirkungen und die Wahrnehmungen der Universität zu analysieren, werden
verschiedene Methoden, darunter qualitative Inhalts- und Dokumentenanalysen sowie
Interviews mit relevanten Universitätsmitgliedern und regionalen Akteuren, angewendet. Die
Forschungsfragen konzentrieren sich auf die Aktivitäten der Universität im Rahmen der Dritten
Mission und die Integration der Universität in die urbane Gesellschaft.
Erste Ergebnisse zeigen, dass die Türkisch-Deutsche Universität bereits einige bedeutende
Auswirkungen auf die Region hat, auch wenn viele Kooperationen und Projekte langfristig
geplant und noch nicht abgeschlossen sind. All diese Auswirkungen ergeben sich aber nicht nur
aus den Aktivitäten der dritten Mission, sondern auch aus den Bildungs- und
Forschungsmissionen und den natürlichen Folgen der Präsenz der TDU in der Region.
Obwohl keine Strategie für die dritte Mission besteht, hat die Universität verschiedene
Aktivitäten entfaltet, um positive Veränderungen in der Region zu bewirken. Dazu gehören
gemeinsame Projekte mit Unternehmen, Beratungsangebote, Vermittlung von Absolventen und
Studierenden, akademische und technische Unterstützung für Schulen, Gymnasien und
Zusammenarbeit mit Kommunen. Somit trägt die Türkisch-Deutsche Universität zur Deckung
des Fachkräftemangels und Steigerung der internationalen Wettbewerbsfähigkeit von
Unternehmen bei, indem sie hochqualifizierte Studierende mit ausgeprägten interkulturellen
Kompetenzen ausbildet. Darüber hinaus fördert sie die Innovation durch konstruktive
Beziehungen und gemeinsame Projekte mit der Wirtschaft. Ebenso ermutigt die Türkisch Deutsche Universität in sozialer Hinsicht die Jugendlichen der Umgebung mit niedrigem
sozioökonomischem Status zu einer Hochschulbildung. Zudem verhilft die TDU bei der
Hoffnungsbildung der Jugendlichen auf einen sozialen Aufstieg mit der Hochschulbildung und
trägt zur Verbesserung der Bildungsprozesse bei, indem sie Schülern und Lehrern
Unterstützung bietet. Durch die Projekte mit der Kommunalverwaltung unterstützt die TDU
außerdem die Jugendlichen beim Erwerb der digitalen Kompetenzen und vermittelt ihnen
Kenntnisse in Technologie und Unternehmertum. Auf der anderen Seite ist es erwähnenswert,
dass sie zu einer Gentrifizierung in der Region führt. Somit ist klar, dass die Universität sowohl
positive als auch negative soziale Auswirkungen auf die Region hat.
Die Integration der Universität in die urbane Gesellschaft stellt jedoch eine Herausforderung
dar. Obwohl die Universität schon mit einigen lokalen Akteuren wie Kommunen und Behörden für Nationale Bildung (MEB) interagiert, zeigen die Interviews, dass eine bessere Verknüpfung
zur lokalen Bevölkerung durch mehr sozial ausgerichtete Veranstaltungen bzw. Aktivitäten und
verstärkte Tätigkeit im gesellschaftlichen Engagement erforderlich sind, um eine Integration zu
erreichen. Es wurde festgestellt, dass die Wahrnehmung der Universität für die Wirtschaft und
die Öffentlichkeit sehr positiv ist. Die lokale Bevölkerung betrachtet zwar die Türkisch Deutsche Universität als Bereicherung, sieht aber wegen des isolierten Bildes
Herausforderungen bei der Integration in das urbane Umfeld.
Die Erkenntnisse dieser Arbeit tragen zum Verständnis der Auswirkungen junger Universitäten
und die Integration in die urbane Gesellschaft bei. Die Ergebnisse können als Grundlage dienen,
um Strategien zur Dritten Mission und Stärkung der Beziehungen zwischen der Türkisch Deutschen Universität und der umgebenden Gesellschaft zu entwickeln sowie die Integration
weiter zu fördern. Dies kann dazu beitragen, das Potenzial der Universität vollends
auszuschöpfen. Universities, as products of the society, are among the important social institutions and play a
central role in the social, economic and cultural development of the region in which they are
located. In addition to education (first mission) and research (second mission), this social role
has been perceived both theoretically and practically in a more conscious way as "service to
society" or "third mission", especially since the 1980s. As of the 2000s in particular, the Third
Mission has been increasingly discussed in Turkey.
As a young institution, the Turkish-German University (TGU) is an interesting object of
research due to its bicultural structure. This thesis examines the activities of the Turkish German University in the context of the Third Mission, its impact on its environment, its
perceptions among stakeholders and the integration of the university into urban society.
In order to analyse the impact and perceptions of the university, different methods were used,
including qualitative content and document analysis as well as interviews with relevant
university members and regional stakeholders. The research questions focused on the
university's Third Mission activities and the university's integration into urban society. The results show that the Turkish-German University has already had some significant impacts
on the region, even though many collaborations and projects are planned for the long term and
have not yet been completed. However, all of these impacts do not only result from the activities
of the third mission, but also from the education and research missions and the natural
consequences of TGU’s presence in the region.
Although it has no strategy for the third mission, the university has developed various activities
to bring about positive changes in the region. These include joint projects with companies,
advisory services, mediation of graduates and students, academic and technic support for
schools, high schools and cooperation with municipalities. In this way, the Turkish-German
University contributes to meeting the shortage of skilled workers and increasing the
international competitiveness of companies by educating highly qualified students with strong
intercultural skills. It also promotes innovation through constructive relationships and joint
projects with the business community. Socially, the Turkish-German University encourages
local youth with low socio-economic status to pursue higher education. In addition, TGU helps
young people build hope for social advancement with higher education and contributes to the
improvement of educational processes by providing support to students and teachers. Through
the projects with the local municipality, the TGU also supports the youth in acquiring digital
skills and train them in technology and entrepreneurship. On the other hand, it is worth
mentioning that it leads to gentrification in the area. It is therefore clear that the university has
both positive and negative social impacts on the region.
However, integrating the university into urban society is a challenge. Although the university
already interacts with some local stakeholders such as municipalities and National Education
Boards (MEBs), the interviews show that better linkages with the local community through
more socially oriented events and increased activity in community engagement are needed to
achieve integration. It was identified that the perception of the university to the business and
the public sector is very positive. While the local population sees the Turkish-German
University as an asset, they see challenges in integrating it into the urban environment because
of its isolated image.
The findings of this work contribute to the understanding of the impact of young universities
and integration into urban society. The findings can serve as a basis to develop strategies for
the third mission and strengthening of relations between the Turkish-German University and
the surrounding society, as well as to further promote integration. This can help realise the
university's potential.
Collections
- Tez Koleksiyonu [62]