Vekil markası
Künye
Asma, Esra (2023). Vekil markası. Türk-Alman Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.Özet
In this thesis, the concept of registration of a trademark in the name of a
commercial agent or representative without the consent or authorization of the
trademark owner, which is called 'representative trademark', its scope, conditions,
existing differences, and legal remedies that can be applied are examined in detail
within the framework of relevant international conventions, the German law and
Turkish law.
In the first part of the study, the source of the subject matter of the agent
trademark is examined within the scope of international conventions, and the
conditions required for the application of the relevant provisions of the European
Union Trademark Regulation are explained.
In the second part, how the agent trademark is regulated in German
Trademark Law, the scope and conditions of the provisions regarding the agency
trademark, and how the relevant provisions will be applied are discussed in detail,
and the differences with the regulations in international conventions are mentioned.
In the third part, how the provisions on the agent trademark are regulated in
Turkish law, how they differ from international regulations, and the issue of
registration in bad faith are explained.
In the fourth part, the issue of whether the agent or representative has the
right to claim compensation when the legal relationship between the trademark
owner and the agent or representative is terminated, which is frequently
encountered in practice, is discussed Bu tez çalışmasında, ‘vekil markası’ olarak adlandırılan marka sahibinin rızası
veya izni olmaksızın markanın ticari vekil veya temsilci adına tescil ettirilmesi kavramı,
kapsamı, şartları, mevcut farklılıkları başvurulabilecek hukuki yollar ilgili uluslararası
sözleşmeler, Alman hukuku ve Türk hukuku çerçevesinde detaylı bir şekilde
incelenmiştir.
Çalışmanın birinci bölümünde vekil markası konusunun kaynağı, konu edildiği
uluslararası sözleşmeler kapsamında incelenmiş ve Avrupa Birliği Marka Tüzüğü’nün
ilgili hükümlerinin uygulanabilmesi için aranan şartlar açıklanmıştır.
İkinci bölümde vekil markasının Alman Marka Hukuku’nda nasıl düzenlendiği,
vekil markasına ilişkin hükümlerin kapsamı, şartları ve ilgili hükümlerin nasıl
uygulanacağı detaylı bir şekilde ele alınmış, uluslararası sözleşmelerdeki
düzenlenmelerle farklarına değinilmiştir.
Üçüncü bölümde ise vekil markasına ilişkin hükümlerin Türk hukukunda ne
şekilde düzenlendiği, uluslararası düzenlemelerden ve kötüniyetli tescil konusundan farkı
açıklanmıştır.
Dördüncü bölümde ise uygulamada sıklıkla karşılaşılan marka sahibi ve ticari
vekil veya temsilci arasındaki hukuki ilişki sona erdiğinde ticari vekil veya temsilcinin
denkleştirme talep etme hakkına sahip olup olamayacağı konusu tartışılmıştır.
Koleksiyonlar
- Tez Koleksiyonu [25]