Uluslararası hukuk açısından uluslararası insani yardım çağrısının hukuki niteliği ve 6 şubat depremi
Citation
Halhallı, Ozan Emin, Candan, Tolga (2023). Uluslararası hukuk açısından uluslararası insani yardım çağrısının hukuki niteliği ve 6 şubat depremi. Ankara Barosu Dergisi. 81 (129-170).Abstract
6 Şubat 2023 tarihinde Sofalaca-Şehitkamil-Gaziantep merkezli olarak 7,7 moment büyüklüğünde bir deprem meydana gelmiştir. Bu depremin ardından, bölgede çok sayıda başka depremler de meydana gelmiştir. Depremler neticesinde, birçok yurttaşımız hayatını kaybetmiştir. Söz konusu deprem, “Türkiye Afet Müdahale Eylem Planı” uyarınca dördüncü seviye bir afet olarak kabul edilmiş ve uluslararası insani yardım çağrısında bulunulmuştur. İlgili çağrıya, 102 devlet karşılık vermiştir. Bu devletlerin arasında; Yunanistan, Ermenistan, Rusya Federasyonu, Ukrayna ve İsveç de yer almaktadır. İlgili devletlerin kendi aralarında veya Türkiye Cumhuriyeti ile hukuki ve diplomatik uyuşmazlıklar yaşadıkları bilinmektedir. Yaşanan deprem sonrası, bu devletler tarafından mevcut uyuşmazlıkların bir tarafa bırakılarak uluslararası insani yardım çağrısına karşılık verilmesi, uluslararası hukuk açısından da önemli ve incelenmesi gereken bir süreçtir. Hukuki açıdan uluslararası insani yardım çağrısının niteliğinin tespit edilmesi, bu nedenle önemli görünmektedir. Ayrıca bu çalışmada, Birleşmiş Milletler nezdinde uluslararası insani yardım çağrısına aracılık eden birimlerin üstlendikleri görev ve sorumlulukların değerlendirilmesi, uluslararası insani yardım çağrısının hukuki niteliğinin ve uluslararası toplumda bulduğu karşılığın da tespit edilmesi amaçlanmaktadır. On February 6, 2023, an earthquake with a magnitude of 7.7 moment occurred centered in Sofalaca-Şehitkamil-Gaziantep. After the first earthquake, other earthquakes occurred in the affected provinces. As a result of the earthquakes, many people lost their lives. The earthquake was recognized as a level four disaster in accordance with the "Turkey Disaster Response Action Plan" and international humanitarian aid was called for. 102 states responded to the call. Among these states are Greece, Armenia, the Russian Federation, Ukraine, and Sweden. It is known that these states have legal and diplomatic disputes among themselves or with the Republic of Turkey. The response to the international call for humanitarian aid, leaving the disputes aside, is an important process that needs to be analyzed from the perspective of international law. It is therefore important to determine the nature of the international
humanitarian appeal from a legal perspective. In addition, it is aimed to evaluate the duties and
responsibilities undertaken by the units that mediate international humanitarian aid appeals at
the United Nations, and to determine the legal nature of international humanitarian aid appeals
and their reception in the international community