Taşıma hukukunda “gönderilenin” aktif taraf sıfatı
Abstract
Eşya üzerinde zarar gerçekleştiğinde gönderilen, kendi malvarlığında ve gönderen ile üçüncü kişilerin malvarlığında ortaya çıkan zararlar için taşıyıcıdan “kendi adına” tazminat talep edebilir. Mehaz HGB § 421/1 ve CMR m.13/1’de gönderilenin tazminat hakkını kendi adına kullanacağı açıkça belirtilmiştir. Ancak TTK m.871/1’de buna yer verilmemiştir. Ancak bu durum herhangi bir yorum sorunu ortaya çıkartmamalıdır. Alman taşıma hukukunda gönderilenin başkasının hakkını takip yetkisine sahip olduğu açıkça kabul edilmektedir. Bu kurum “başkasının hakkını takip yetkisi” (“Prozessstandschaft”) olarak adlandırılmaktadır. Bu çalışmada taşıma hukukunda gönderilenin davada aktif taraf sıfatı bu açıdan inceleme konusu yapılmıştır. In the event of damage to the goods, the consignee may claim compensation on its own behalf from the carrier for damages incurred in the property of him/her, and the property of sender and the third parties. the referenced HGB § 421/1 is clearly stated that the consignee can use the right of compensation in his/her own name. But this is not included in TCC article 871/1. However, this should not cause any commentary problems. In German transport law it is clearly accepted that consignee has a right to bring a representative action. This is called as “Prozessstandschaft”. In this study the consignee’s title to sue in transport law examined from this aspect.