İşletmelerin dijital dönüşüm senaryoları - kavramsal bir model önerisi
Abstract
Son yıllarda, büyük veri, sensörler, bulut bilişim, sosyal medya vs. gibi dijital teknolojilerin mümkün kıldıkları ile gündeme gelen dijital dönüşüm, tüm dünya ekonomisini ve bunun içinde yer alan işletmeleri yakından etkilemektedir. İşletmelerin günümüze kadar yaşadıkları dijitalleşme deneyimlerinden daha kapsamlı bir dijitalleşme anlamına gelen dijital dönüşüm, işletmelerin süreçlerinde, iş modellerinde, müşteri ilişkilerinde ve tüm örgütsel işleyiş ve yapılarında yıkıcı değişikliklere yol açmaktadır. İşletmelerdeki bu yıkıcı değişikliğin yönetilmesi için kapsamlı bir dijital dönüşüm stratejisi geliştirilmeli ve bir yol haritası çizilmelidir. Mevcut dijital dönüşüm yol haritaları veya süreç modelleri işletmelerdeki dijital dönüşümü ya çok genel olarak ele almakta, ya da sadece tek bir dijital dönüşüm senaryosuna odaklanmaktadır. Bu çalışmanın amacı bu eksikliği kapatmak ve işletmelerdeki farklı dijital dönüşüm senaryolarını belirleyerek işletmelerin kapsamlı dijital dönüşüm stratejisi belirlemelerine destek olmaktır. Çalışmada, kaynak araştırması incelenmesi sonucu elde edilen bilgiler ışığında farklı dijital dönüşüm senaryolarını gösteren kavramsal bir model önerisi yapılmıştır. Bu kavramsal model işletmelerde altı farklı öncü ile gerçekleşen iş model dönüşümü, iş süreç dönüşümü ve örgütsel dönüşümünü ele almaktadır. The entire world economy and the businesses involved in it are closely affected by digital transformation, which comes to the agenda through the possibilities of digital technologies like big data, sensors, cloud computing, social media etc. in recent years. Digital transformation, which means a more comprehensive digitalization than all the former digitalization attempts, leads to disruptive changes within businesses and transforms their business models, customer relationships, and all organizational operations and structures. To manage this disruptive change in businesses, a comprehensive digital transformation strategy must be developed and a roadmap drawn up. Current digital transformation roadmaps or process models address digital transformation in businesses either very generally or focus only on a single digital transformation scenario. This work aims to cover this deficiency and to help businesses develop comprehensive digital transformation strategies by identifying different digital transformation scenarios. In this study, a conceptual model is proposed showing the different digital transformation scenarios in businesses in the light of the information obtained from literature analysis. the conceptual model deals with business model, business process and organizational transformation of companies which are triggered by six different drivers.
Source
Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (elektronik)Volume
19Issue
74URI
https://doi.org/10.17755/esosder.676984https://app.trdizin.gov.tr//makale/TXpnd05qWXhNUT09
https://hdl.handle.net/20.500.12846/403