Bir gravür üzerinden Cânibî Ali Paşa’nın Viyana’ya alayla girişinin detayları
Citation
Ercan, Hüseyin O. (2024). Bir gravür üzerinden Cânibî Ali Paşa’nın Viyana’ya alayla girişinin detayları. Cihannüma Tarih Ve Coğrafya Araştırmaları Dergisi, Temmuz (10/1), 11-39.Abstract
The entry of Ottoman envoys into the imperial capital Vienna by parade was
carried out on a specific day and according to certain rules of ceremony,
following the negotiations of the envoys with the Kaiser's officials at
Schwechat, the nearest station to the city. This ceremony was a very
important part of diplomatic missions, as was the delivery of sultanic letters
to the Habsburg monarch. At least until the mid-18th century, the entry into
the city was watched by a large crowd lined up along the route of the
cortege, and the details of the ceremony were reflected in contemporary
reports, letters and newspapers, especially in the Habsburg register of
ceremonies. Due to the development of copper engraving (Kupferstich) in
Europe, it was increasingly used to depict such ceremonies. By 1740, the
level of detail that engraving was able to reveal was reminiscent of a
photograph.
This article, after analyzing the engravings of two former ambassadors
Ibrahim pashas who came to Vienna in the 18th-century, discusses the entry
of the Ottoman ambassador Cânibî Ali Pasha into Vienna on August 23,
1740 with 922 people and a huge caravan of 1200 mounts and pack animals
on the basis of the excellent and annotated engraving by the German
engraver Elias Baeck, which shows the procession in 14 rows with 99 ranks. Osmanlı elçilik heyetlerinin imparatorluk başkenti Viyana’ya alayla girmesi,
şehre en yakın menzil olan Schwechat’ta elçilerin kayzerî yetkililerle yaptığı
görüşmeler neticesinde muayyen bir günde ve belli teşrifat kaidelerine göre
icra edilirdi. Bu merasim diplomatik misyonun, sultanî nâmeleri Habsburg
hükümdarına teslim etmek kadar, çok önemli bir parçasıydı. Şehre giriş
törenleri, en azından 18. yüzyıl ortalarına kadar, kortejin geçeceği güzergâh
üzerinde dizilen büyük kalabalıklar tarafından seyredilir, merasimin ayrıntıları
başta Habsburg teşrifat zabıtlarına olmak üzere çağdaş rapor, mektup ve
gazetelere yansırdı. Bakır gravür (Kupferstich), Avrupa’da gelişmesi üzerine, bu
tür törenleri tasvir etmek için giderek daha fazla kullanıldı. 1740 yılına
gelindiğinde gravürün ortaya koyabildiği ayrıntılarda ulaştığı seviye bir
fotoğrafı andıracak ölçüdeydi.
Bu makalede, 18. yüzyılda Viyana’ya gelmiş sabık iki Osmanlı büyük elçisi
İbrahim paşaların gravür örneklerine bakıldıktan sonra, 922 kişi ve 1200
binek ile yük hayvanıyla muazzam bir kafileye sahip Osmanlı büyük elçisi
Cânibî Ali Paşa’nın 23 Ağustos 1740’ta Viyana’ya girişi, bu merasimi 99
zümre ve 14 sıra hâlinde gösteren Alman gravürcü Elias Baeck’in mükemmel
ve açıklamalı tören alayı gravürü üzerinden ele alınacaktır.