The effect of high-performance work systems on self-leadership
Künye
Batuk, S. (2021). The effect of high-performance work systems on self-leadership. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 20 (77), 188-200Özet
Öz-liderlik, dışsal denetimi bir gereklilik olarak gören ve çalışandan çok lidere odaklanan klasik liderlik
yaklaşımlarına bir ikame olarak ortaya çıkmıştır. İş çevresinin değişkenliği ile başa çıkma yöntemlerinden biri
olarak değerlendirilmektedir, çünkü organizasyonların daha yatay ve adaptif olmak için her çalışandan
faydalanması gerekmektedir. Öz-liderlik, şans verildiğinde, her çalışanın kendini yönlendirebileceğini öne süren
bir kavramdır. Literatürde, öz-liderlik çoğunlukla kişilik özelliklerinin bir sonucu olarak ele alınmaktadır. Bu
çalışmada, 212 kişilik bir örnekleme uygulanan bir anket çalışması aracılığıyla bazı bağlamsal faktörlerin yüksek performanslı iş sistemleri (YPİS) alt uygulamalarının- öz-liderlik üzerindeki etkileri araştırılmaktadır.
Sonuçlara göre, başta kararlara katılım olmak üzere iş güvenliği, seçici işe alım ve sonuç odaklı ödüllendirme
öz-liderliğe pozitif katkı sağlamaktadır, fakat beklentilerin aksine, yoğun eğitimin öz-liderliği olumsuz yönde
etkilediği görülmektedir. İç mobilitenin, teşvik ödüllerinin ve iş tanımlarının öz-liderlik üzerinde anlamlı bir
etkisi bulunmamaktadır. Self-leadership has emerged as a substitute for classical leadership approaches that treat external supervision as
a requirement and focus on the leader rather than the employee. It is treated as a way of coping with the
instability of the business environment, because organizations should utilize every single employee to be more
lateral and adaptive. Self-leadership is a concept which asserts that every single employee can direct herself/
himself when given the opportunity. In literature, self-leadership is majorly considered as an outcome of
personality factors. In this paper, the effects of some contextual factors- sub-practices of high-performance work
systems (HPWS)- on self-leadership are investigated through a survey conducted on a sample of 212
participants. According to results, participation in decision making, job security, selective staffing and results oriented appraisal have positive contributions to self-leadership, whereas, contrary to expectations, extensive
training is found to affect self-leadership negatively. Internal mobility, incentive rewards and job descriptions
have no significant effect on self-leadership.