Memetik süreçlerine müdahale edilmiş içerik: Mizah içerikli instagram postlarının mem perspektifinden analizi
Citation
Tekrin, D. (2023). Memetik süreçlerine müdahale edilmiş içerik: Mizah içerikli instagram postlarının mem perspektifinden analizi, Yeni Medya Elektronik Dergi, 7 (1), 1-14.Abstract
Kültürel aktarım birimi olarak tanımlanan mem, 90’lı yıllardan itibaren aktif bir araştırma konusu olmuştur,
2000’lerin başında ise dijital iletişim teknolojilerinin gelişimi sayesinde kullanıcı içeriklerinin dijital
ekosistemin karakteristiklerinden birine dönüşmesi ile adeta ikinci baharını yaşayarak “internet memleri”
adı altında gündelik hayatın bir parçası haline gelmiştir. Ancak kavramın tanımı, karakteristik özellikleri,
neden bazı memler etkili olup uzun süre gündemde kalırken diğerlerinin bir anda yok olarak hafızalardan
silindiği hakkında tartışmalar sonlanmamış bu konularda yeni fikirler ileri sürülmeye devam etmiştir. Bu
araştırma da bu doğrultuda gelişmiş ve Türkiye’de büyük ilgi gören mizah içerikli Instagram hesaplarının
mem perspektifinden incelenmesine odaklanmıştır. Söz konusu hesaplardan paylaşılan postlar aynı memler
gibi kişiler arasında hızla yayılmakta, kendine has bir mizah anlayışı sergilemekte ve birden çok içerik
katmanının bir araya getirilmesi yani remiks yöntemi ile oluşturulmaktadır. Çalışma kapsamında en çok
takipçisi olan 3 adet mizah hesabı seçilerek, bu hesapların paylaşımları memetik bakış açısıyla
incelenmiştir. Paylaşımların bir mem üretim yöntemi olan remiks pratiği aracılığıyla üretilme süreçleri
analiz edilerek bu uygulamalar hakkında bilgi edinmek amaçlanmış ve bu içeriklerin mem olarak
nitelendirilip nitelendirilemeyeceği sorusu cevaplanmaya çalışılmıştır. Uygulanan tanımsal ve çıkarımsal
analizler sonucunda postların mem olarak değil “memetik süreçlerine müdahale edilmiş içerik”
(memetically modified content) olarak adlandırılması önerilerek bu alandaki literatüre katkı sağlanmış
ayrıca çalışma Türkiye’de mem ve remiks konularında yapılmış ilk doktora araştırması olmuştur. The meme, defined as a cultural transmission unit, has been an active research topic since the 1990s, but in
the early 2000s, as a consequence of the developments in digital communication technologies, it received
a new face and thus the phenomenon of “Internet memes” was born. However, debates on the definition
and characteristics of memes have never reached a conclusion and the question of why some memes are
more effective and circulate for a long time while others disappear and are forgotten quickly remains
unanswered. Keeping these issues in mind, this research is designed within the framework of memes and
remix practices and focuses on the humorous Instagram accounts from Turkey. The posts of these accounts
share several characteristics with memes: they both spread quickly among social media users, have their
own distinct sense of humor, and are examples of remixed content, which means they are made up of
multiple elements. 3 humor accounts with the most followers were selected and the posts of these accounts
were examined from a memetic point of view within the scope of study. The remix practices on these posts
have been investigated to shed light on the remix processes on social media platforms and answer the
question of whether these posts can be considered as memes. Descriptive and inferential analyzes have
been conducted on 504 posts. Since it was seen that these posts distinguish from memes, the concept of
“MMC (memetically modified content)” has been suggested to identify these posts. In addition to the
introduction of the concept of MMC to literature, the research has a contribution to the field of digital
culture as the first PhD research on memes and remix practices in Turkey.