Altınbaş, Selcen2025-02-202025-02-2020192147-51212717-7610https://hdl.handle.net/20.500.12846/2039Political parties, which are the main institutions of the political field, gather around a specific purpose and often assume the role of representation of individuals with whom they meet the same purpose. With this mission, the political parties, which are accepted as indispensable elements of democratic processes, gained their first law in 1965 in Turkish political life. Following the constitutional status, the 1980 coup, which was an important break for the parties that also had legal status, initiated the process that would bring the parties to face with a new law. In 1983, with the legal regulation, the limits for the political parties that were restructured were also drawn by this law. Most of the Turkish political parties faced closure cases due to the violation of these legal limits, and the majority of these cases ended with the closure of the party concerned. In this study, that is based on the question of how the prohibitions against parties are reflected to Turkish political parties, the political party bans are evaluated on the grounds of party closure cases following the adoption of the first Political Parties Law after the examination of the bans on the parties.Siyasal alanın ana kurumları olan siyasal partiler, belirli bir amaç etrafında toplanmakta ve çoğunlukla aynı amaçta buluştuğu bireylerin temsili görevini üstlenmektedirler. Üstlendiği bu misyon ile “demokratik süreçlerin vazgeçilmez unsuru” olarak kabul edilen siyasal partiler, Türk siyasal hayatında 1965 yılında ilk kanununa kavuşmuştur. Anayasal statünün ardından yasal statüye de sahip olan partiler için önemli bir kırılma niteliğini taşıyan 1980 darbesi partileri yeni bir yasayla karşı karşıya getirecek süreci başlatmıştır. 1983 yılında yapılan kanuni düzenlemeyle yeniden yapılanmaya tabi tutulan siyasal partiler için sınırlar da yine bu kanun ile çizilmiştir. Siyasi partiler için belirlenmiş bu yasal sınırların ihlali gerekçesiyle Türk siyasal partilerinin büyük bir kısmı kapatma davaları ile karşı karşıya kalmış ve bu davaların büyük çoğunluğu ilgili partinin kapatılması ile sonlanmıştır. Partilere yönelik yasakların Türk siyasal partilerine nasıl yansıdığı sorusundan hareketle kaleme alınan bu çalışmada, partilere ilişkin yasakların incelenmesinin ardından ilk Siyasi Partiler Kanununun kabul edilmesini takiben görülen parti kapatma davalarının gerekçeleri üzerinden siyasal parti yasaklarının değerlendirmesi yapılmaktadır. trinfo:eu-repo/semantics/openAccessPolitical PartiesLaw of Political Partiesparty closure casesSiyasal PartilerSiyasi Partiler Kanunuparti kapatma davalarıREADING PARTY PROHIBITIONS IN TURKEY THROUGH PARTY CLOSURE CASESTÜRKİYE’DE PARTİ YASAKLARININ PARTİ KAPATMA DAVALARI ÜZERİNDEN OKUNMASIArticle714459