Türkiye'de uluslararası ilişkiler disiplininde kadın akademisyen olmak: Cam tavanlar ve fildişi bodrumlar
Künye
Demirtaş, Birgül ve Yeşilyurt Gündüz, Zuhal (2020). Türkiye'de uluslararası ilişkiler disiplininde kadın akademisyen olmak: Cam tavanlar ve fildişi bodrumlar, Alternatif Politika içerisinde 12 (1). 228-259.Özet
Türkiye’deki üniversitelerde Uluslararası İlişkiler/Siyaset
Bilimi ve Uluslararası İlişkiler bölümlerinde çalışan kadın
akademisyen sayıları, kariyerin ilk basamaklarında nispeten
yüksek olmasına karşın, özellikle profesörlük aşamasına
gelindiğinde büyük bir cinsiyet eşitsizliğinin ortaya çıktığı göze
çarpmaktadır. Bu makalede, söz konusu bölümlerde çalışan
kadın akademisyenlerin çalışma ortamlarıyla ve kariyer
olanaklarıyla ilgili algılamaları toplumsal cinsiyet
perspektifinden analiz edilecektir. Bunun için Türkiye’nin 7
bölgesinden 22 şehirde Uluslararası İlişkiler/Siyaset Bilimi ve
Uluslararası İlişkiler bölümlerinde öğretim elemanı olarak
çalışan 58 kadın akademisyen ile gerçekleştirilmiş olan yarıyapılandırılmış mülakatların sonuçları mercek altına
alınacaktır. Patriarkal kodlar, söylemler ve uygulamalar; kadın akademisyenlerin çalışma ortamlarını nasıl
etkilemektedir? Kadınlar akademinin merdivenlerini
tırmanmaya çalışırken görünen/görünmeyen hangi engellerle
karşılaşmaktadır ve bu engellerle nasıl mücadele etmektedir?
Türkiye’nin üç büyük şehri ve Anadolu’daki üniversiteler
arasında kadınların akademide çalışma koşulları açısından
hangi farklar mevcuttur? Cam tavanlar, fildişi bodrumlar ve
annelik duvarları onları ne kadar ve nasıl etkilemektedir? Bu
çalışmada tüm bu sorulara yanıt aranmaktadır. The number of female academics who are in the first steps of
their academic career in the departments of International
Relations/Political Science and International Relations in
Turkish universities are relatively high, but there is a
considerable gender inequality with regard to getting the title
of professorship. This article analyses female academics’
perceptions of working environments and career opportunities
in these departments from the perspective of gender. The
article is based on 58 semi-structured interviews held with
female academics in 22 different cities from seven regions in
Turkey. How do patriarchal codes, discourses and practices
affect the working environment of those academics? What kind
of visible and invisible obstacles do female scholars face and
how do they deal with them? What kind of differences are there
between the universities in the three biggest Turkish cities and
in others in terms of working environment? How do glass
ceilings, ivory basements and maternal walls affect female
academics? This study aims to answer these questions.