Türk-Alman Üniversitesi Kurumsal Akademik Arşivi
DSpace@TAÜ, Türk-Alman Üniversitesi tarafından doğrudan ve dolaylı olarak yayınlanan; kitap, makale, tez, bildiri, rapor, araştırma verisi gibi tüm akademik kaynakları uluslararası standartlarda dijital ortamda depolar, Üniversitenin akademik performansını izlemeye aracılık eder, kaynakları uzun süreli saklar ve telif haklarına uygun olarak Açık Erişime sunar.

Güncel Gönderiler
The role of gamification in brand loyalty : a quantitative study of turkish online retail
(Türk-Alman Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, 22.09.2025) Akbaba, Azer
Bu araştırma, esas olarak oyunlaştırmanın Türk çevrimiçi perakende
platformlarına olan marka sadakatini nasıl etkilediğini incelemektedir. Uyarıcı Organizma-Tepki (S-O-R) modeli çerçevesinde oyunlaştırma öğeleri uyarıcı, marka
angajmanının bilişsel, duygusal ve sosyal boyutları organizma ve marka sadakati tepki
olarak ele alınmıştır. Bu çalışma, oyunlaştırmanın her üç marka angajman boyutunu da
olumlu yönde etkileyerek marka sadakatini artırdığını öne süren kavramsal bir modeli
nicel olarak test etmektedir. Araştırmada ayrıca, her bir angajman boyutunun aracılık rolü
ve oyunlaştırmanın marka sadakati üzerindeki potansiyel doğrudan etkisi de
incelenmektedir.
Bu araştırma, Türkiye e-ticaret pazarına odaklanarak ve marka angajmanını alt
boyutlarıyla ele alarak oyunlaştırma alanına anlamlı teorik katkılar sağlamayı ve uzun
süreli müşteri ilişkileri geliştirmek isteyen çevrimiçi perakende platformları için yol
gösterici bulgular sunmayı amaçlamaktadır
Customer adoption of genai-powered chatbots : an evaluation based on the service robot acceptance model (sram)
(Türk-Alman Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2025) Çevik, Ömer
Üretken Yapay Zekanın (GenAI) son zamanlardaki gelişimi, özellikle insan
benzeri iletişimi kolaylaştıran sofistike sohbet robotlarının kullanımı yoluyla müşteri
hizmetleri etkileşimlerini önemli ölçüde dönüştürmüştür. Bu araştırma, kullanıcıların
davranışsal niyetlerini etkileyen işlevsel, duygusal ve ilişkisel yönleri dikkate alan Hizmet
Robotu Kabul Modeli'ne (sRAM, Service Robot Acceptance Model) dayanarak GenAI
tabanlı sohbet robotlarının kabulünü araştırmaktadır. TAM ve UTAUT gibi önceki
modeller teknoloji kabulü için temel çerçeveleri sunarken, sRAM hizmet robotlarının ve
yapay zeka destekli arayüzlerin ayırt edici doğasını yakalamak için daha ayrıntılı bir
yaklaşım sunmaktadır. Bu teorik arka plana dayanan çalışma, kullanıcıların tüketici
etkileşimi için tasarlanan GenAI destekli bir sohbet robotu asistanını nasıl
yorumladıklarını ve kullandıklarını araştırmaktadır. Katılımcılar, “Kahve Asistanım”
isimli sohbet robotuyla iletişim kurduktan sonra çevrimiçi anket aracılığıyla toplanan 174
veri seti analiz edilmiştir. Kullanıcıların sRAM'ın temel boyutları (algılanan kullanım
kolaylığı, kullanışlılık, sosyal normlar, antropomorfizm, algılanan sosyal etkileşim,
algılanan sosyal varlık, güven ve ilişkisel bağlılık hakkındaki algılarını ölçmek için nicel
anket tabanlı bir yaklaşım kullanılmıştır. Ayrıca, algılanan zeka ve satin alma niyeti
değişkenleri modele eklenmiştir. Veriler, bu yapılar arasındaki varsayılan ilişkileri ve
bunların benimseme niyeti üzerindeki etkisini test etmek için Yapısal Eşitlik Modellemesi
(YEM) kullanılarak analiz edilmiştir. Bu araştırmanın bulguları, tüketici odaklı GenAI
tabanlı sohbet robotları bağlamında Hizmet Robotu Kabul Modeli’ne (sRAM) ampirik
bir doğrulama sunmaktadır. Her bir işlevsel, duygusal ve ilişkisel değişkenin benimseme
üzerinde doğrudan etkisi olmasa da, benimseme ile satin alma niyeti arasındaki güçlü
bağlantı, bu teknolojilerin ticari açıdan önemini ortaya koymaktadır.
The legal process and real-world procedure behind the digital services act
(Türk-Alman Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, 21.06.2025) Okbay, Gökçe
Hayatın her alanında dijitalleşme artarken, "bilgi toplumu" ekonomiden politikaya, sosyal
hayattan bireysel haklara kadar her yerde gün geçtikçe hakimiyetini ve yaygınlığını
artırmaktadır. Çevrimiçi yasa dışı faaliyetlere ilişkin endişeler, Avrupa’da ve küresel
olarak, tüketici korumasının yanı sıra dijital platformlarda temel hakların ve kişisel
hakların korunması açısından güvenli bir dijital ortam için belirli kural ve ilkeler
oluşturma ihtiyacını doğurmuştur. Avrupa Birliği, yasa dışı içerik, şeffaf reklamcılık ve
dezenformasyonla ilgili Avrupa Birliği'nin yasal çerçevesini güncellemek ve farklı ulusal
yasaları uyumlaştırmak için Dijital Hizmetler Yasası'nı oluşturmuştur. Bu tez, kurumların
ilgili yasal düzenleme konusunda nasıl karar verdiğini izlemeyi amaçlamaktadır- bu
nedenle çalışmayı, müzakere masalarında önemli konuların ve tartışmaların ele
alınmasıyla birlikte gerçek dünya sürecine yoğunlaştırmaktadır. Bu tez Dijital Hizmetler
Yasasının içeriği veya etkileri gibi daha sık incelen bir konu yerine yasama sürecine
odaklanarak literatüre katkı sağlamayı amaçlamaktadır. Çalışmada, Dijital Hizmetler
Yasası’nın oluşturulması sırasında yaşanan yoğun tartışmaların yasanın önemini
pekiştirdiği ve yasa hakkında önemli anlaşmazlıkların denge sorunlarıyla ilgili olması
Dijital Hizmetler Yasası’nın genel kapsamı hakkında yaygın bir fikir birliği bulunduğunu
göstermiştir
The understanding of "women's empowerment" in right-wing politics in Türkiye and Europe
(Türk-Alman Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, 21.06.2025) İlter, Şebnem
Bu tezde, Avrupa ve Türkiye’de sağ kanat siyasette kadınların muktedir
kılınmasına yönelik anlayış incelenmiştir. Bu kapsamda, Avrupa’dan Marine Le Pen
liderliğindeki Fransız Ulusal Birlik Partisi ile Türkiye’den Ümit Özdağ liderliğindeki
Zafer Partisi seçilmiştir. Nitel araştırma yöntemleri ile yürütülen çalışmada, söz konusu
partilerin kadınlara yönelik kavrayış ve politikaları; parti programları, lider söylemleri ve
sosyal medya içerikleri üzerinden analiz edilmiştir. Çalışmada popülist radikal sağ
partiler olarak değerlendirilen Ulusal Birlik ve Zafer Partisi’nin, göçmen karşıtlığı,
sekülerlik vurgusu ve cumhuriyetçi değerlere olan bağlılıkları açısından benzeştiği
saptanmıştır. Parti belgeleri ve lider söylemleri, toplumsal cinsiyet ve göçmen karşıtlığı
başlıkları altında incelenmiş; bu sayede her iki partide tezahür eden “makbul kadın”
figürü ortaya konmuştur. Bu figürün her iki partide de etnik, kültürel ve geleneksel
değerler ile çizildiği gözlemlenmiştir. Yalnızca bu makbul kadın figürünün
güçlendirilmeye tabi tutulduğu; partilerin yerlici ideolojiler doğrultusunda sınırlı ve
koşullu bir güçlendirme anlayışı benimsediği tespit edilmiştir. Birtakım feminist değerleri
benimsemelerine rağmen, her iki parti de kapsayıcılıktan uzak tutumlar sergileyerek
feminizmin kesişimsellik ilkesiyle çelişmektedir. Elde edilen bulgular doğrultusunda bu
çalışma, Avrupa ve Türkiye’deki popülist radikal sağ partilerin toplumsal göçmen
karşıtlığı ile iç içe geçmiş toplumsal cinsiyet siyasetini ve kadınların muktedir kılınmasına
yönelik anlayışlarını karşılaştırmalı olarak ele alarak literatüre özgün bir katkı sunmuştur.
Destekleyici edimlerde fırsat eşitliği ve damgalama dengesi: federal Alman anayasa mahkemesinin “Diplomada Disleksi Kaydı” kararı ışığında bir inceleme
(2024) Günaydın, Ceren Hilal
Bu çalışma, destekleyici edimin sınırlarını “Diplomada Disleksi
Kaydı Kararı” (Federal Alman Anayasa Mahkemesinin 22 Kasım 2023
tarihli BvR 2577/15, 1 BvR 2578/15, 1 BvR 2579/15 kararı) ışığında
incelemektedir. Destekleyici edimlerin aşırı tazmin sağlaması, fırsat
eşitliği ilkesinin yararlanıcı grup dışında kalan bireyler aleyhine
bozulmasına yol açabilmektedir. Makalenin amacı, bu durumu önlemek
amacıyla alınan ek güvencelerin, yararlanıcı grup üzerinde damgalama
yaratmadan uygulanması gerekliliği bağlamında ortaya çıkan denge
sorununu ele almaktır.



















