Türk-Alman Üniversitesi Kurumsal Akademik Arşivi

DSpace@TAÜ, Türk-Alman Üniversitesi tarafından doğrudan ve dolaylı olarak yayınlanan; kitap, makale, tez, bildiri, rapor, araştırma verisi gibi tüm akademik kaynakları uluslararası standartlarda dijital ortamda depolar, Üniversitenin akademik performansını izlemeye aracılık eder, kaynakları uzun süreli saklar ve telif haklarına uygun olarak Açık Erişime sunar.




 

Güncel Gönderiler

Öğe
The role of gamification in brand loyalty : a quantitative study of turkish online retail
(Türk-Alman Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, 22.09.2025) Akbaba, Azer
Bu araştırma, esas olarak oyunlaştırmanın Türk çevrimiçi perakende platformlarına olan marka sadakatini nasıl etkilediğini incelemektedir. Uyarıcı Organizma-Tepki (S-O-R) modeli çerçevesinde oyunlaştırma öğeleri uyarıcı, marka angajmanının bilişsel, duygusal ve sosyal boyutları organizma ve marka sadakati tepki olarak ele alınmıştır. Bu çalışma, oyunlaştırmanın her üç marka angajman boyutunu da olumlu yönde etkileyerek marka sadakatini artırdığını öne süren kavramsal bir modeli nicel olarak test etmektedir. Araştırmada ayrıca, her bir angajman boyutunun aracılık rolü ve oyunlaştırmanın marka sadakati üzerindeki potansiyel doğrudan etkisi de incelenmektedir. Bu araştırma, Türkiye e-ticaret pazarına odaklanarak ve marka angajmanını alt boyutlarıyla ele alarak oyunlaştırma alanına anlamlı teorik katkılar sağlamayı ve uzun süreli müşteri ilişkileri geliştirmek isteyen çevrimiçi perakende platformları için yol gösterici bulgular sunmayı amaçlamaktadır
Öğe
Customer adoption of genai-powered chatbots : an evaluation based on the service robot acceptance model (sram)
(Türk-Alman Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2025) Çevik, Ömer
Üretken Yapay Zekanın (GenAI) son zamanlardaki gelişimi, özellikle insan benzeri iletişimi kolaylaştıran sofistike sohbet robotlarının kullanımı yoluyla müşteri hizmetleri etkileşimlerini önemli ölçüde dönüştürmüştür. Bu araştırma, kullanıcıların davranışsal niyetlerini etkileyen işlevsel, duygusal ve ilişkisel yönleri dikkate alan Hizmet Robotu Kabul Modeli'ne (sRAM, Service Robot Acceptance Model) dayanarak GenAI tabanlı sohbet robotlarının kabulünü araştırmaktadır. TAM ve UTAUT gibi önceki modeller teknoloji kabulü için temel çerçeveleri sunarken, sRAM hizmet robotlarının ve yapay zeka destekli arayüzlerin ayırt edici doğasını yakalamak için daha ayrıntılı bir yaklaşım sunmaktadır. Bu teorik arka plana dayanan çalışma, kullanıcıların tüketici etkileşimi için tasarlanan GenAI destekli bir sohbet robotu asistanını nasıl yorumladıklarını ve kullandıklarını araştırmaktadır. Katılımcılar, “Kahve Asistanım” isimli sohbet robotuyla iletişim kurduktan sonra çevrimiçi anket aracılığıyla toplanan 174 veri seti analiz edilmiştir. Kullanıcıların sRAM'ın temel boyutları (algılanan kullanım kolaylığı, kullanışlılık, sosyal normlar, antropomorfizm, algılanan sosyal etkileşim, algılanan sosyal varlık, güven ve ilişkisel bağlılık hakkındaki algılarını ölçmek için nicel anket tabanlı bir yaklaşım kullanılmıştır. Ayrıca, algılanan zeka ve satin alma niyeti değişkenleri modele eklenmiştir. Veriler, bu yapılar arasındaki varsayılan ilişkileri ve bunların benimseme niyeti üzerindeki etkisini test etmek için Yapısal Eşitlik Modellemesi (YEM) kullanılarak analiz edilmiştir. Bu araştırmanın bulguları, tüketici odaklı GenAI tabanlı sohbet robotları bağlamında Hizmet Robotu Kabul Modeli’ne (sRAM) ampirik bir doğrulama sunmaktadır. Her bir işlevsel, duygusal ve ilişkisel değişkenin benimseme üzerinde doğrudan etkisi olmasa da, benimseme ile satin alma niyeti arasındaki güçlü bağlantı, bu teknolojilerin ticari açıdan önemini ortaya koymaktadır.
Öğe
The legal process and real-world procedure behind the digital services act
(Türk-Alman Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, 21.06.2025) Okbay, Gökçe
Hayatın her alanında dijitalleşme artarken, "bilgi toplumu" ekonomiden politikaya, sosyal hayattan bireysel haklara kadar her yerde gün geçtikçe hakimiyetini ve yaygınlığını artırmaktadır. Çevrimiçi yasa dışı faaliyetlere ilişkin endişeler, Avrupa’da ve küresel olarak, tüketici korumasının yanı sıra dijital platformlarda temel hakların ve kişisel hakların korunması açısından güvenli bir dijital ortam için belirli kural ve ilkeler oluşturma ihtiyacını doğurmuştur. Avrupa Birliği, yasa dışı içerik, şeffaf reklamcılık ve dezenformasyonla ilgili Avrupa Birliği'nin yasal çerçevesini güncellemek ve farklı ulusal yasaları uyumlaştırmak için Dijital Hizmetler Yasası'nı oluşturmuştur. Bu tez, kurumların ilgili yasal düzenleme konusunda nasıl karar verdiğini izlemeyi amaçlamaktadır- bu nedenle çalışmayı, müzakere masalarında önemli konuların ve tartışmaların ele alınmasıyla birlikte gerçek dünya sürecine yoğunlaştırmaktadır. Bu tez Dijital Hizmetler Yasasının içeriği veya etkileri gibi daha sık incelen bir konu yerine yasama sürecine odaklanarak literatüre katkı sağlamayı amaçlamaktadır. Çalışmada, Dijital Hizmetler Yasası’nın oluşturulması sırasında yaşanan yoğun tartışmaların yasanın önemini pekiştirdiği ve yasa hakkında önemli anlaşmazlıkların denge sorunlarıyla ilgili olması Dijital Hizmetler Yasası’nın genel kapsamı hakkında yaygın bir fikir birliği bulunduğunu göstermiştir
Öğe
The understanding of "women's empowerment" in right-wing politics in Türkiye and Europe
(Türk-Alman Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, 21.06.2025) İlter, Şebnem
Bu tezde, Avrupa ve Türkiye’de sağ kanat siyasette kadınların muktedir kılınmasına yönelik anlayış incelenmiştir. Bu kapsamda, Avrupa’dan Marine Le Pen liderliğindeki Fransız Ulusal Birlik Partisi ile Türkiye’den Ümit Özdağ liderliğindeki Zafer Partisi seçilmiştir. Nitel araştırma yöntemleri ile yürütülen çalışmada, söz konusu partilerin kadınlara yönelik kavrayış ve politikaları; parti programları, lider söylemleri ve sosyal medya içerikleri üzerinden analiz edilmiştir. Çalışmada popülist radikal sağ partiler olarak değerlendirilen Ulusal Birlik ve Zafer Partisi’nin, göçmen karşıtlığı, sekülerlik vurgusu ve cumhuriyetçi değerlere olan bağlılıkları açısından benzeştiği saptanmıştır. Parti belgeleri ve lider söylemleri, toplumsal cinsiyet ve göçmen karşıtlığı başlıkları altında incelenmiş; bu sayede her iki partide tezahür eden “makbul kadın” figürü ortaya konmuştur. Bu figürün her iki partide de etnik, kültürel ve geleneksel değerler ile çizildiği gözlemlenmiştir. Yalnızca bu makbul kadın figürünün güçlendirilmeye tabi tutulduğu; partilerin yerlici ideolojiler doğrultusunda sınırlı ve koşullu bir güçlendirme anlayışı benimsediği tespit edilmiştir. Birtakım feminist değerleri benimsemelerine rağmen, her iki parti de kapsayıcılıktan uzak tutumlar sergileyerek feminizmin kesişimsellik ilkesiyle çelişmektedir. Elde edilen bulgular doğrultusunda bu çalışma, Avrupa ve Türkiye’deki popülist radikal sağ partilerin toplumsal göçmen karşıtlığı ile iç içe geçmiş toplumsal cinsiyet siyasetini ve kadınların muktedir kılınmasına yönelik anlayışlarını karşılaştırmalı olarak ele alarak literatüre özgün bir katkı sunmuştur.
Öğe
Destekleyici edimlerde fırsat eşitliği ve damgalama dengesi: federal Alman anayasa mahkemesinin “Diplomada Disleksi Kaydı” kararı ışığında bir inceleme
(2024) Günaydın, Ceren Hilal
Bu çalışma, destekleyici edimin sınırlarını “Diplomada Disleksi Kaydı Kararı” (Federal Alman Anayasa Mahkemesinin 22 Kasım 2023 tarihli BvR 2577/15, 1 BvR 2578/15, 1 BvR 2579/15 kararı) ışığında incelemektedir. Destekleyici edimlerin aşırı tazmin sağlaması, fırsat eşitliği ilkesinin yararlanıcı grup dışında kalan bireyler aleyhine bozulmasına yol açabilmektedir. Makalenin amacı, bu durumu önlemek amacıyla alınan ek güvencelerin, yararlanıcı grup üzerinde damgalama yaratmadan uygulanması gerekliliği bağlamında ortaya çıkan denge sorununu ele almaktır.